Södertörns Bil-O-Klubb (m.fl.) "Vintergatan 2" den 11/2 2000.

Södertörns Bil-O-Klubb (m.fl.) "Vintergatan 3" den 25/2 2000.

Södertörns Bil-O-Klubb (m.fl.) "Vintergatan 2" den 11/2 2000.

En stor eloge till grabbarna och tjejerna i Mellansjö MK, Södertörns BoK och Djursholms MK, för att de lägger ner ett stort arbete för att fortsätta arrangera "Stockholmsserien". Synd bara att inte fler tycker att bil-o är så roligt att det är värt att åka. Jag personligen tycker att "nybörjartävlingarna" eller "C-tävlingarna"  har blivit bättre och bättre med åren. Man har börjat inse, att det behöver läggas ner lite pulver från banläggarna även där. Numera åker väldigt sällan ens den bästa A-kartisen "prickfritt". Det gäller såväl "Stockholmsserien", April-serien" och "Upplandsserien". Tävlingarna håller oftast hög kvalitet, och är alldeles utmärkta tillfällen, även för oss lite mer rutinerade, att få lite träning inför större uppgifter. De är också perfekta till att byta plats i bilen. Det är mer nyttigt än man tror för chauffören att bli påmind om vilka problem man kan råka ut för som kartis. Men även för kartläsaren, att få se att det inte är så lätt att vara förare i bil-O.  Det är inte bara att flytta bilen! Det är mer än man tror att hålla reda på. Därför bytte vi plats den här tävlingen, dels för att  det är nyttigt, och dels för att det är fruktansvärt roligt!

Första sträckan var en ganska lätt OK-plock. En perfekt uppvärmning för såväl nybörjare som otränade B-kartisar. Det är nästan ett helt år se´n Göran fick den äran att sitta i kartläsarstolen! Lite problem bara på ett ställe, där måttet till en OK stig blev lite för kort, vilket gjorde att vi vände 20 meter före skylten. Det kostade någon minut, men då resten av sträckan gick hur bra som helst, så hann vi till TK:n men god marginal.

Andra var också en OK-plock, men här var det tätare mellan kontrollerna. 10 000-del och massor med OK-n. Men Göran hängde med förvånansvärt bra, och låg steget före mej hela tiden. Det var bara att stå på. Det enda problemet var väl egentligen att jag inte såg skillnad på ett elskåp och en transformator!? Drygt 2 minuter tillgodo! Klart godkänt!

Goran2.JPG (7493 bytes)

        Göran, en duktig kartläsare!
(Foto:Jesper Eklund)  

Så var det dags för tredje och avgörande. En 5-minuterssnurr!  Rosendal, karta ritad av Karin J. 1993! (Har vi åkt där förr????) Den var dock reviderad 1999, och stämde mycket bra med verkligheten. Det märktes också på kartläsningen. Göran lotsade mej på vägar, runt hus och på planer, på ett alldeles utmärkt sett! Någon tvekan och kortare backning, på ett par ställen. Men det tog vi igen genom att han låg före på andra, så vi slapp åka runt alla bakåtvarv. Lite problem fick vi på allra sista skylten! När vi åkte runt huset mot TK-n, skulle vi ju ha en PK innan. Men vi såg ingen på planen! När jag backat några meter, fick vi se en skylt som låg ner! Så jag backade lite till, för att kunna åka tillräckligt nära för att Göran skulle nå den från bilen, och titta på den. Men när vi åkte fram mot den igen, upptäckte vi PK-n alldeles intill husväggen!!! Det var bara dubbelmarkeringen som blivit nerkörd! Endast 35 sekunder över idealtiden!!! Med beröm godkänt! (Hade inte kunnat gjort det bättre själv!!!)

Resumé: En alldeles utmärkt tävling för nybörjare och C-klassare! Men även för oss lite mer rutinerade. Perfekt upplägg med upptrappning av sträckornas svårighetsgrad. Relativt tydliga kartor med enkla angivelser och en rolig snurr på slutet! Jag kan rekommendera den sista etappen i "Vintergatan" den 25:e. Jag tror den blir ännu roligare!!!!

Resultat: Endast 35 sekunder i prick räckte till en klar seger! Svårt att värdera, eftersom Göran håller mycket god B-klass som kartläsare, och de övriga medverkande var C-klassare,(som dock är bättre än man tror!). En B-klassare till var dock med, men han gjorde en rejäl groda redan på andra sträckan, och fick se sej besegrad med över 6 minuter!!! Inga namn;-)    

A

 

Södertörns Bil-O-Klubb (m.fl.) "Vintergatan 3" den 25/2 2000.

Så var det då äntligen dags för årsdebut  i kartläsarstolen!  Det var också sista chansen att få lite träning före SM i Skåne, den första april (om man inte bor i närheten av Värmland, förstås!). Jag är lite besviken på att inte fler tar till vara möjligheterna att hålla hjärnan igång. Att man blir ringrostig efter några månaders uppehåll märks tydligt, iallafall nu när man kommit upp lite i åldern. Bilen behöver ju också hållas igång, så man upptäcker eventuella fel, och förhoppningsvis slipper dem på större tävlingar när det gäller!

Efter en transportsträcka med en snygg och tydlig road-book, hamnade vi vid Österåkers kyrka, där starten på första sträckan var. Att man inte läst karta på ett tag märktes på en gång!    Körbeskedet kom in och jag började läsa: Öhh, 4 mm V 53, öhh, vsk V 53, öhh, har vi nå´n kyrka här nå´nstans? Göran stack iväg! Han hade sett hur de andra åkte. Höger ut från TK.n och höger igen på vägen!  OK mf väg ganska omgående, fick jag ur mej, då var vi redan framme vid den!! Jaha!  Öhh, några hundra OK väg! Oj det gick fort! Öhh, 500 OK väg igen, försökte jag, utan att ens kolla vilken bokstav som var understruken i angivelsen!  Vi hittade en stor bred väg på 500, men ingen skylt!  Efter lite backande och lysande med handsökaren, utan resultat, kollade jag kartan en gång till. Mycket riktigt, vi skulle till nästa väg, 100 meter längre fram!   Se´n fick jag lite mer tid på mej, och kunde komma in i kartläsningen. Resten av sträckan gick hur bra som helst. Jag hade dock fullt upp hela tiden för att ligga steget före. Det var en hel del kartklipp, med nå´n slinga över en parkering, några trianglar och en del täta OK:n. 4 minuter tillgodo kändes ju rätt bra, trots den tröga inledningen!

Andra var se´n en ren OK-plockare. Den var dock inte så lätt som det låter! 18 OK:n på 12 minuter, och alltihop på 15 000-dels-karta! Det är många kartläsare som har lite svårt att få måtten att bli riktigt bra på den kartskalan. Däribland jag!!! Så det blev en konstig blandning av dåliga mått och vägläsning!!! Kontrollerna var dock ganska snällt placerade, så vi hade inga större problem att hitta dem. 3 minuter tillgodo, klart godkänt!

Efter en kortare transport kom vi till "Ullna krossen". 7-minuterssnurr i grusgrop!  Oj,oj,oj! Massor med lösa kartblad! Närmare bestämt 2 lösa kartor + körbesked med kartklipp!!! Då mitt kartbord är av storleken "small", är alla papper utom körbesked och tidkort för många!!! Men med "krossenkartan" över "gropenkartan"  över halva tidkortet!?, gick iallafall första biten, på "krossen" bra. Övergången till "gropenkartan" gick inte alls! För det första visste jag inte var jag skulle göra av den första kartan (den skulle användas igen!), så jag knölade ner den mellan kartbordet och magen!!! För det andra hittade jag inte "23" på "gropenkartan"!!! Göran fick till slut stanna bilen och hjälpa mej leta!   Till slut hittade vi den, men då kom nästa problem! Var var vi??? Efter lite överläggning kom vi fram till att vi var i vsk O 38 (vsk NO 38, enligt banläggaren!!??). Så vi drog vidare på vägen. Då upptäckte jag räcket mitt i!!! "F-n, vi ska nog åka på andra sidan räcket! Tvärnit, och backa 50 meter, och iväg på andra sidan. Då stämde det ju riktigt bra ett tag, till nästa kartbyte!! Eftersom siffrornas lutning och "norrpilen" inte stämde överens på "gropenkartan" (och jag lagt kartan efter de flesta siffrornas lutning), fick jag inte till vinklarna i vägskäls-kartbytet!  Men efter ett stopp och lite assistans av Göran, så löste det sej!  Nu var jag med igen och Göran fick åka på lite. Det var inte så lite halt i gropen och på vägarna runt, så förarna fick också sitt lystmäte mättat av att sladda och ha roligt!! Resten av sträckan gick bra, sånär som på en felåkning när jag letade fram den knöliga kartan över "krossen", där vi svängde höger lite för tidigt (samma väg vi kom in i gropen!), istället för att fortsätta rakt fram, med tillbakaåkning som följd! 2.55 över idealtiden. Det kunde ju varit bättre.

Efter ännu en kort transport till Hägernäs, skulle det bli en 9-minuterssnurr!!! Det här såg lovande ut! Start på gammal 10 000-del! Härligt! Ut från TK:n, och första OK:n gick bra. Se´n ville jag svänga höger, men Göran ville ta nästa höger. Okej, jag köpte hans förslag som visade sej vara det rätta! Se´n blev vi lite oense. Göran ville fortsätta åt höger, medan jag ville åka rakt fram mot ett hus! Den här gången valde vi mitt förslag, som också visade sej vara rätt! Över på skiss och snurra ett varv på parkeringen. Klurigt kartbyte till 10 000-del igen! Där trodde jag och säkert fler, att vi kom på den kartlagda vägen söderifrån, svängde vänster, och hamnade uppe vid macken!!! Det riktiga var att vi kom icke kartlagd väg, och skulle rakt över!!! Det gäller att vara vaken och se vilken siffra som är understruken i angivelsen!!!! Vi vände i stora korset och åkte tillbaka och in på rätt väg. Ut på större väg, in på mindre till höger i kurvan. Sedan andra vänster, sa jag till Göran. 50, höger mellan hus! Inget stämde!!! Vägen var spikrak! Vi ska nog åka på andra sidan husen sa Göran, och åkte tillbaka. Ja men, ja men.... satt jag medan han åkte in på rätt väg, och sa, "här står iallafall skylten"!!! (Tur jag har dej, broder!) Nu stämde allting igen, och jag började få lite flyt i kartläsningen. I en härlig blandning av gamla 10 000-dels-klipp och skissåka, for vi runt hus, på planer och på mindre stigar, med bra tempo! Det gick alldeles utmärkt, endast en kortare backning på ett ställe, där jag inte hann med riktigt. 3.46 i prick, tyckte vi var ganska bra ändå, trots våra missar i början. (Varför är jag så trögstartad i början på sträckorna?) Nu räckte det inte, eftersom Stig & Henrik åkte 15 sekunder snabbare, och vi hade bara varit 11 sekunder före dem i grusgropen!

Stig & Henrik går från klarhet till klarhet! Följde upp den fina 9:e platsen i "Mölndals-SM" och 2:a platsen i "Mekonomensprinten" med seger i "Vintergatan 3"
(Foto: Tomas Lagman)  

Resumé: Det blev som jag trodde! En perfekt genomkörare inför SM! Det var fullt upp från start till mål! OK-plock och snurrar! Grusgrop och en härlig sistasträcka, som hade platsat i vilken SM-tävling som helst!!! Vi hade jätteroligt! Tack ska ni ha!

Resultat: 6.41 prick räckte som sagt till en andraplats! Stig & Henrik slog oss med 4 sekunder!! Ett jättestort grattis!!!! Jag är lite imponerad faktiskt. Visserligen gjorde vi några missar här och där, men det gör alla! I övrigt gjorde vi ett bra race!!

A