Ålands MK "Eckerörundan" 2000-11-18

Så var det då dax för den traditionella Ålandsresan på senhösten! Nu är den väl inte så traditionell för mej, eftersom det bara är andra gången jag är med. Men den kan ju bli det!!! Jag vet att för många andra som varit över till ön upp emot 10-11 år i rad, har det blivit ett stående inslag i säsongsavslutningen. Numer är det ju inte bara en fest, utan de senaste årens tävlingar har varit av riktigt hög klass. Det är bara att hoppas det håller i sig. Det är även trevligt att få åka tävling med en annan förare (Greven), än den gamla vanliga (broder Göran). Ombyte förnöjer, heter det ju!!

Upp i ottan (½6) för att hinna i tid till färjan. Usch!!!! Det är den stora nackdelen med den här tävlingen. Resan upp till Grissleberg (eller vad det heter där ute vid kusten), gick utan några besvär. Båtresan över till holmen gick också bra, trots att det blåste 2000 sekundmeter!!!!! Vi fick ett ganska tidigt startnummer. Fördelen är att man får ljust lite längre än de andra, och nackdelen är att det inte finns några som helst spår att få hjälp av när man är lite osäker! Så vi hoppades på lite grusgropar och industriområden, nu när vi fick åka mest i dagsljus!!!

Redan på första sträckan blev man påmind om att det var Åländska regler och kartor som gällde! Konstiga angivelser och kartor där jag hade svårt att avgöra vad som var väg och inte! Det resulterade i en kort felåkning på stora vägen (när vi skulle svänga vänster), och i en missad PK (nr 9), där jag dessutom hörde fel när Greven sa -tio Ceasar, till mej! Jag tyckte han sa "nio", och åkte därför vidare till nästa OK innan jag upptäckte att det fattades en!!! Det blev att åka tillbaka 500 meter för att hämta den missade PK.n! Det innebar också att en ganska enkel nollsträcka blev till 8 sekunder i prick!!!!

Nåväl. Vi hängde inte läpp för det! Vi tog nya tag på andra sträckan! Den gick riktigt bra. Inte så plottriga kartor, utan det gick att se var vägarna gick, och även om en del angivelser var lite märkliga, så rullade vi på i bra tempo på stigar och grusvägar runt och i ett mindre grustag. Det gick jättebra fram till en OK gräns SSV g:et i Långmo!!! Det gick 4 gränser i anslutning till angivelsen. Men de två som gick närmast "Långmo" korsade aldrig vägen, utan borde heta "mf  gräns" enligt svenska normer! Men nu var vi ju på Åland!!! Så jag sa till Greven att vi skulle ha OK gräns nå'nstans mellan 2 och 400 meter, från vägdelning, för att vara på den säkra sidan!!!??  Vi började smyga redan på 150 meter, men hittade ingenting. När vi passerat en infart till höger, upptäckte jag att vi var framme vid nästa kartbyte (där vi skulle göra en kort slinga i en grusgrop på höger sida)! Kan vi ha missat den i alla fall, fast vi smög!!!? I med backen. Och vi backade och backade. Till slut var vi tillbaka i vägdelningen, utan att ha sett nå'n OK!!! Va f-n!!! Är vi blinda eller???? Jag körde ner huv'et i kartan igen, och upptäckte en femte gräns, straxt efter den lilla bulan med PK vi tagit 100 meter innan delningen! Kan det vara den de menar???? Backa igen, och nu var vi uppe i 500 meters backning (snacka om chaufför med nackspärr :-)!!! Där stod den ju!!!! Snacka om knepiga angivelser!!!! Borde det inte vara ett millimetermått när 4 gränser ska passeras från angivelsepunkten???? Jag begrep ingenting! Men det ska jag väl inte heller! Nåväl, resten av sträckan gick i extra högt tempo, och vi hittade in på den iritade vägen genom sjön!? till TK.n, när väl bilen som stod iför infarten flyttat på sig!!! 1,49 prick!!! Rackarns också! Det tog ju runt 3 minuter, bara att leta rätt på den fördömda OK gränsen!!!!!!

Tredje blev se'n rena katastrofen!!! Det började med att jag ritade i på kartan åt Greven, och sa -Det är bara att åka rakt fram och ur gropen! Varvid han åkte som jag visat och sagt! Inte var det rätt!!!! TK-bilen stod ju inte alls i den riktningen vi trodde!!!! Vi skulle svängt höger direkt efter TK.n för att komma ut därifrån!!! Nu tog felvägen slut efter 50 meter, som tur var, så vi kunde rätta till misstaget ganska snabbt! Se'n rullade det på rätt bra, tills jag läste fel på SO och SV!!!! Lurad naturligtvis av att det var SO om första bokstaven i ordet!!!! Det tog några minuter att hitta den OK.n!!!! Men se'n var jag med igen, och vi hittade riktigt bra inne på de fina stigarna, trots att vi redan nu, tror jag, var först i spår, ända tills vi skulle därifrån!!! Konstigt vad hjärnan kan få tilt ibland! Den här gången kunde jag inte skylla på konstiga angivelser heller!!! Utan det var en snygg liten fint av banläggaren! Dessutom en luring som jag själv är väldigt förtjust i att använda vid banläggning! Det gör ju inte missen mindre generande för mej!!!! När man ska åka två varv på samma ställe, åker man det första på ny karta, och det andra på gammal!!! Vi åkte nämligen ut till en stor väg och svängde vänster, på första varvet. Men när vi kom till samma vägskäl på andra varvet, hade de klippt in en gammal karta! Jag uppfattade det som att vi kom ut på fel ställe! Jag ville inte komma ut mitt på rakan som förra gången, utan i kurvan lite tidigare på stora vägen! Jag insåg inte då, att stora vägen inte fanns med på den gamla kartan, och att vi bara skulle åka rätt över den!!!! Utan jag lurade Greven att åka tillbaka för att leta andra utfarter! Det fanns naturligtvis inga, men det kostade ytterligare ett par tre minuter i prick, innan jag insåg att jag blivit blåst!!!!! 5,33 prickar! Oj, oj, oj!

Fjärde sträckan. Nu måste vi visa att vi inte är så här dåliga. Och det gick riktigt bra. Även om kartan var plottrig, och angivelserna ibland var lite knepiga, lyckades jag lista ut rätt snabbt vad som var vägar, och hur de hade tänkt att vi skulle åka. Även om det gick lite tveksamt här och där (det var ibland svårt att se var gräsvägar, och vägar över gårdsplaner gick, när vi inte fick nå'n vägledning av spår), så lotsade jag runt min förare utan några konstiga utsvävningar! Men både han och bromsarna på bilen var alldeles svettiga vid sträckslutet i alla fall!!!! 0,28 prick, nu var vi på gång!

Efter en transport där bromsarna och förare lagom hann kyla ner sig, var det dax för 5.e sträckan. Den började med en riktigt dålig stig (tur att jag inte lyckats övertala "Greven" att vi skulle ta hans fina Legacy-turbo), fortsatte ut på stor väg och en så'n där knepig OK igen, med angivelse som ingen kan begripa! Vi hittade den efter 200 meters smygande! Däremot hittade vi inte in på den fina lilla stigen som de ritat i på kartan! Vi hittade ingen infart på höger sida 200 meter efter OK.n! Vi rullade sakta framåt för att se om den var lite senare, men hittade bara en plan, och alldeles för långt bort, vägar till höger. Jag köpte inte de, så vi vände och åkte tillbaka. När vi kom tillbaka till det ställe där vi började leta, såg jag att vi skulle åka i gärdeskanten!!! Den var fin!!!! Attans också! 2 minuter spillda i onödan kändes det som, eftersom vi borde ha sett den på en gång. Greven såg den inte andra gången heller. Jag fick nästan ryta i ordentligt för att få honom att förstå att vi skulle ner där!! Nästa problem kom när jag "inte" fick Greven att svänga in på en nygrusad gårdsplan (vid huset med vitt mexitegel)! Han vägrade helt enkelt!!?? I och för sig var skissen lite luddig, men nog fick jag det till att vi skulle åka där! Han valde ändå att åka den vänstra vägen (som inte ens fanns med på skissen???), men insåg efter 20 meter att det var fel. Vi backade tillbaka och jag fick till slut som jag ville, och vips, bakom huset stod passeren!!!! Nu var han finkänslig också :-) Resten av sträckan gick ganska bra, sånär som på sista skissen före TK.n! Den påminde inte det minsta om verkligheten!!?? Vi skulle ju bara vända runt en traktor på en plan!!! Nåväl, det tog väl ungefär en halv minut att reda ut. Det fanns ju inte så mycket annat att välja på till slut! 3,08 prick. Äsch! Minst 2-3 för mycket!

Sista! Startade på en rätning! Så när vi kom ut på stora vägen var vi väl medvetna om att det borde finnas lurigheter! Jag tyckte också att vägen inte stämde riktigt bra, men vi såg ingenting annat att åka på än stora vägen! OK, jag köpte det tills vidare, eftersom det inte var några stora avvikelser. Det kan ju bedömas som att den gått i vägkanten, och att det blir tydligare grejer längre fram!! Mycket riktigt, efter några hundra meter ska vi svänga av åt höger och fortsätta på den gamla vägen, för att få en OK väg! 71!!! Shit! Då har vi missat nå't i alla fall!!!! "Greven" skulle till att backa, men såg att det kom en bil bakom oss, och väntade därför på att den skulle åka förbi. Plötsligt slängde han i ettans växel, och sa samtidigt -Nu blir vi påkörda!!! Han hann få i växeln och dra iväg kanske en meter innan det small till i bakpartiet på "Brunte"!!!! Shit, igen!!! -Hur gick det? -OK! -Bra! "Greven" backade upp bredvid den Ålandsregistrerade Forden, och vi konstaterade att de också var OK (även om Forden inte var speciellt vacker i nosen)! Vi ville trots allt köra färdigt tävlingen, så Greven ropade till dem att vi får reglera det efter målgång!!! Vi vände och åkte tillbaka för att leta rätt på den förlorade kontrollen. När vi satt och smög oss tillbaka på stora vägen, fick jag se den lilla godingen till rätning, på andra sidan om vägräcket, 5 meter längre ner (den var riktigt fin)!!!! Se'n blev det nästan bara OK-plock längs landsvägen. Men eftersom vi gått på en så fin luring, blev det ganska tuff penetrering där och strax innan angivelser slog. Greven körde även nå'n extra rätning, trots mina protester. Det gjorde i och för sig ingenting. Det är ju bättre att kolla när man ändå är där, än att behöva åka tillbaka många hundra meter om jag skulle missa nå't! Det enda problemet på resten av sträckan var egentligen en OK mf stig! Den borde stått 75 meter före ett hus på vänster sida, vilket gjorde att vi började backa när vi var cirka 50 meter från huset! OK.n stod naturligtvis lite för långt fram! Typiskt att backa 20 meter före skylten! Jag hade även svårt att få Greven att förstå att det var bråttom, och att det trots all landsvägskörning krävdes full koncentration! Hans hjärna var fullt upptagen med en massa annat också, som till exempel närgångna Fordar!!! Jag har full förståelse för det. Inga problem från min sida! Jag tror alla chaufförer blir lite splittrade och har svårt med koncentrationen, när nå't inte stämmer med bilen, eller om det låter konstigt, eller om nå't är sönder eller så! Jag skulle nog få samma symptom om jag körde! Men vi tog oss i mål! 8,12 prick!? Men så länge höll vi väl inte på!? Hörde att någon räknat ut snittfarten på sista till 105 km/h!!!!!!! Nu kan väl ingen bråka på mej mer, om snålmätta sträckor!!!! :-)

Resumé: Jättebra tävling!!! Mycket skogsåka och stigar, och en hel del lurigheter! Vi tyckte det var mycket roligt! Kartorna lär man sig efterhand att tyda. Men jag kommer nog aldrig att begripa angivelsesystemet!!!!

Resultat: Vi kom 5.a! Vi kände oss ganska nöjda med det, eftersom vi visste att vi gjort några missar för mycket! Det blev inte heller kluriga grusgropar, eller industriområden, som vi hade hoppats på nu när vi fick starta tidigt. Eftersom det blev skogs- och stigåka, där spårhjälp är bättre än ljus, hade vi den här gången föredragit sent startnummer. Nu är det ju mycket roligare att åka i skogen, så vi är definitivt inte ledsna för att tävlingen innehöll så'na sträckor istället!!! Men ett senare startnummer hade förmodligen kunnat hjälpt upp oss nå'n placering. Grattis till våra finska O-vänner Rolf Sjöberg/Riku Rousko, som vann! Grattis även till Janne och Roger, som kom på en kanonfin andraplats!!! Bra kört!

Fullständigt resultat

Tillbaka

A