Arlövs MC "O-knuten" SM 1 1/4 2000

Så var det då äntligen dags för den första riktigt stora tävlingen år 2000. Att det börjar med en SM-tävling redan i april, känns ju lite ovanligt. Man brukar ju alltid få värma upp med några MSO-tävlingar innan det är dags för SM. Göran och jag har ju ett SM-brons att försvara från ifjol. Men vi har ändå kvar förmågan att  åka utan att sätta så stor press på oss själva. Vi åker fortfarande för att det är kul, och det gör inte så mycket om det inte blir en topplacering, så länge det är en rolig bana, (den blir ju extra rolig om det går bra, naturligtvis!?).

Sträcka 1: Från TK-kön såg man hur de andra åkte i början av sträckan, så det blev högsta tempo från start. Det gick bra ända tills det blev 50 000-del. Vi åkte hur rätt som helst, men kartan och verkligheten stämde inte riktigt som jag ville, på utfarten från triangeln. Eftersom det låg en angivelse precis där, så blev jag naturligtvis inte nöjd, utan vände tillbaka för att kolla upp. Vi hittade inget, men eftersom det tog 1 minut, (och blev en viss irritation över att det satt en angivelse precis där kartan inte stämde!!!) blev tempot om möjligt ännu mer uppskruvat. Vilket resulterade i två stycken rejäla hjärnsläpp och minst 3 prick för mycket!

Sträcka 2: En härlig skogssträcka med blandat stigåka och OK-plock! En typ av orientering som jag tycker är mycket rolig! Det fattades väl bara ett par luriga vägrätningar, för att göra den helt komplett! Det gick också alldeles utmärkt. Det var väl egentligen bara där Katarina stod fast med Corsan, som det blev lite problem. Men det gick ju lika bra att åka runt och backa lite, för att hämta skylten. Dessutom fick man ju en annan skylt på vägen dit, så jag tror inte vi förlorade någon tid på det, snarare tvärt om!!

Sträcka 3: Start på gammal 50 000 från tidigt 1900-tal! Härligt!!! Det blev ju inte mindre roligt av att vi klippte båda rätningarna direkt!!! Se´n gick det av bara farten. Vi grejade leråkern med nöd och näppe, och åkte i princip klockrent. Eftersom det var varvlopp, fick Göran lite tips av hur andra åkte, som var ett varv före oss. Så när inte jag hann med, åkte han ändå, som hann sett andra åka. Det gick jättebra ända tills jag kom ifatt i kartläsningen igen, och lurade honom förbi rätningen på den uppförstorade 50 000-delen. Det kostade någon minut att åka och hämta den, annars åkte vi alldeles utmärkt på sträckan! Synd att de blev tvingade att stryka sträckan. Den var ju tävlingens höjdpunkt!!! Men borde inte föråkarna uppmärksammat tävlingsledningen på att det var dåligt, och att det aldrig skulle hålla för 45 bilar??? Då hade man ju kunnat ta bort den slingan ganska enkelt!!!

Sträcka 4: Ännu en härlig sträcka på övningsområdet. En fin blandning av ekonomisk 10 000-del och orienteringskartor. Inte en enda skiss!!! Kul och fartfylld sträcka, som gick riktigt bra, förutom ett fullständigt oförklarligt hjärnsläpp vid skylt 100 (S). Vi tog den redan på första varvet, (som säkert de flesta andra), men när vi kom dit och skulle ha den på andra varvet, fick jag av någon oförklarlig anledning inte ihop det. Det var ju hur lätt som helst, när man tittade efteråt. Det var ju bara att åka rakt fram! Tänk vad man kan ställa till det i onödan. Det kostade oss en dryg minut!

Här fick vi ett kort uppehåll, där arrangören visade sin generösa sida, och bjöd oss på saft och bulle. Det satt ju inte helt fel. Tack ska Ni ha!!!

Sträcka 5: Tyvärr ville inte hjärnan komma igång riktigt efter uppehållet. Så det blev lite strul bland stigarna på slutet av sträckan, där vi tog skyltarna i lite fel ordning. Vi hann iallafall vinka åt den glada damen, som stod vid ett av torpen där det var hastighetsbegränsat. Vi tog väl någon prick för mycket.

Sträcka 6: En kort sträcka, med fina bilorienteringsvägar. Det var tur att den var så kort, för här fick vi ingenting att stämma. Antingen åkte vi för långt, eller så svängde vi för tidigt. Varken kartläsning eller körning fungerade som det borde.

Sträcka 7: Oj oj oj! Massor med lösa kartblad. (Ska jag verkligen behöva skaffa ett större kartbord?) 1:000-delar och långa raksträckor med några OK:n imellan snurrarna. En sträcka som inte passade mej något vidare. Vi åkte väl ganska bra ändå och var relativt nöjda när vi kom till TK:n. Men på nå´t vis kändes sträckan onödig, eftersom den var hastighetsbegränsad till 30 km/h, på varje snurr!? I och för sig går det ju inte mycket fortare på 1 000-del, men ändå.

Sträcka 8: Var alldeles för snabb! Raka och fina vägar, inga svårigheter, (endast en rätning på en stig på slutet). Banläggaren skulle ha lagt in lite OK:n, här och där, för att få ner farten. Dessutom hade den nog blivit roligare, och mer utslagsgivande då.

Sträcka 9: Militärt igen, och snurrande mest på 1:5 000E. Trevligt förresten att träffa Anders Linge i starten på sträckan. Hade förstås varit roligare om han varit med och åkt!!! Lättlästa kartor och fina bil-o-stigar gjorde att det blev ett relativt högt tempo. Vi åkte jättebra ända till BPK:n. Där fick jag lite problem på båda varven. På första varvet lyckades jag lösa problemet ganska snabbt, men på andra varvet fick Göran åka runt på gården och plocka skyltarna på egen hand. Vi tappade väl kanske en minut, men resten av sträckan gick hur bra som helst!

Resumé: Bitvis lite för snabbt för min smak. Men Arlövs MC ska ha all heder av arrangemanget runt och en rolig och omväxlande bana. Tack så mycket!

Resultat: Vi gjorde ett bra race och lyckades ta 3:e-platsen, trots att de strök en av våra bättre sträckor. Det gick värre för bröderna Hellander, som var snabbast på den sträckan, och dessutom råkade ut för elaka tidkortsrättare. Hade jag rättat tavlor, så hade det blivit godkänt med "W" istället för "V"! Om de skulle ha missat tavlan, skulle de väl knappast chansa med ett "W", eller??? Man ska ju enligt reglementet alltid rätta till de tävlandes fördel!!! Så istället för en fin 4:e-plats, blev det en 12:e-plats! Bit ihop grabbar! Ni får många chanser till att visa vad ni kan!!! Segerstriden stod som vanligt mellan Holmgrenarna och Haraldsson/Andersson. Den här gången drog bröderna Holmgren det längsta strået, kanske delvis på grund av en punktering för Hans-Eric. Men det är inget att be om ursäkt för. Det gäller ju att åka så man inte får punkteringar. Det gäller ju alla. Micke & Matte åkte dessutom ruggigt bra efter uppehållet!! Ett stort GRATTIS till segern!!! Fullständigt resultat, + lite kommentarer, finns på www.resultatservice.com .

Är Micke & Mattes Subaru trimmad???

PS. Ett stort tack till vår syster Dagny utanför Järnforsen i Småland. För natthärbärge med frukost på vägen ner, samt välbehövlig lunch på vägen hem!!! DS.