Ludvika MS "Bergslagssprinten" 01-02-25

Så var det då dax för finalen i "sprintcupen 00/01"! Sprinttävlingarna har ju blivit en succé, främst bland de yngre, som tycker snurrsträckor är roliga! För mej som är gammal i gården, ger det väl inte lika mycket. Jag tycker bäst om att leta klurigheter och rätningar i "mörka skogen". Det är liksom bilorientering för mej. Men samtidigt blir det svårare och svårare att hitta områden att åka så'n orientering i, så snurrarna blir mer och mer avgörande även i vanliga tävlingar. Övning ger färdighet, sägs det ju, så därför är det förmodligen nyttigt även för mej att åka sprintcup, om jag vill hänga med i fortsättningen. För att sätta lite extra krydda på tillställningarna har vi, som ni förmodligen märkt, en liten "familjefejd". Eftersom Göran/Henrik blivit lite kaxiga efter att de spöat Stig/mej i Uppsala, kan ni räkna med att vi kommer fulladdade till Grängesberg på söndag!!!

På transportbeskedet till första sträckan, stod det att vi skulle svänga höger mot "halkbana"! Det var ju mycket passande! Nog har det varit halt ibland när vi varit ut och åkt tävling, men det här slog nog alla rekord! För de som inte hade 4WD måste det ju ha varit helt hopplöst. Nåväl, vi började med att åka fel redan i första vägvalet!!! Jag förstod inte kartan riktigt, utan fick för mej att vi skulle svänga höger mellan hus. Stig såg inga andra spår än de som gick framför huset, så han började svänga redan där. Men jag protesterade, för jag ville åka in efter första huset! Det gick inte, så vi fick åka ända ner till staketet innan vi svängde (jag kollade senare på kartan, och jag hade inte uppfattat det svarta tjocka strecket som gick rakt fram som en väg, utan som ett hus, och att vi skulle åka höger över en plan mellan hus!!??)! Kostade väl en 15-20 sekunder! Men se'n gick det bättre! Eftersom det var väldigt lättläst och Stig hade fullt upp med att hålla bilen något så när i spåren, så han jag ligga före i läsningen! Genom grind, vänster, genom några kurvor upp till korsning, rakt över. Där blev det stopp! Fanns ingen väg rakt fram!? Stig frågade -ska vi inte höger då? -Nää... Vi ska rakt över i korsning, sa jag och såg ut som ett frågetecken!!! Det tog cirka10 sekunder innan jag förstod att kartan och spåren inte alls stämde överens, utan att vi skulle svänga vänster 15-20 meter för att komma till den isiga backen! Tyvärr var det lite för halt för de stackare som hade 2WD, så när vi kom tillbaka till isiga backen, efter att ha varit hos BPK:n, så hade stackars Kjell/Torbjörn, i 340:in, lyckats ta sej över sista kanten i backen, med framhjulen, men inte med bakhjulen, så vi fick vackert stå och vänta medan de backade ner för att ta fart! När vi sedan åkte vänstervarvet efter BPK:n, och skulle ha den sista gången, så såg vi på vägen dit PK 16! Eftersom jag haft gott om tid att läsa karta medan Stig halkade omkring i varvlopp, så listade jag ut var 14 och 15 måste stå. Så vi åkte upp mot det norra hörnet, svängde kort höger, backade och tog 15, körde runt och tog 14, och sedan direkt vänster bort mot sista passeren och TK:n!!! 7,22 prick. Tja, vi tog väl igen lite av missarna i början genom att "fuska" lite på slutet!!! 
Andra. Började med OK gräns, sedan vänster. Efter man svängt vänster var det ett litet krön, och efter det lilla krönet svängde vägen ganska kraftigt höger. Det gjorde nog de flesta tävlande också, dock inte vi!!! Jo, så småningom, men med vänster hjulpar utanför snödrivan, och höger mitt uppe på densamma!!! Men vi hittade tillbaka till vägen igen, och åkte ganska skapligt på sträckan. Bra med 4WD, men när man ska bakåt i trånga spetsar är det ingen fördel!!! 3,56 prick!
3:e. Nyspolad folkracebana och linjeorientering!!! Jag vet inte om jag är dum, men jag har aldrig förstått tjusningen med linjeorientering. Vad ska jag, som är kartläsare, göra då??? Det är ju bara att åka efter linjen. Det blev bara att sitta och åka med. Hjärnan liksom slumrar till! Dessutom lotsade jag Stig fel vid 2 tillfällen, och var inte alls med på var vi var, eller hur man kunde ha "fuskat"!!! Dessutom var det så halt, att det ibland kändes som rena parodin. 11,16 prick! Illa!!!
Sista och mer linjerace! Fortfarande lika tråkigt! Satt nästan och gäspade mellan vägbytena! Inga svårigheter alls, utan vi åkte banan precis efter linjen. Lätt som en plätt! Jag var inte alls med på noterna. Det fanns ju en hel del ställen att vända, åka baklänges, eller helt enkelt bara skita i att åka, "för där har vi åkt förut och det fanns ingen skylt"!!! Men jag satt där bakåtlutad och hade semester!!! Har hjärnan kopplats ur så har den! Men Stig fick jobba i alla fall! 13,45 prick! Tja, det är den tid det tog att åka hela sträckan för oss. Vi åkte varken fel eller "fuskade" nå'nstans!

Resumé: Det där med linje att åka efter, kräver nog lite mer träning än den jag får. Jag kom på att det är just så som jag skrev tidigare. Hjärnan har semester!!! Jag får inget att jobba med! Vilket gör att jag bara sitter och åker med, i princip! Jag måste ha fullt upp som kartläsare också, om det ska ge mej nå't att åka bilorientering. Men eftersom det inte är något svårt att läsa, så slumrar hjärnan in och jag ser inte möjligheterna som finns, att tjäna tid! De första 2 sträckorna (med vanliga körorder) tyckte jag var mycket roligare! Då hade vi fullt upp båda två!!!

Resultat: Vi kom 4:a. Slagna av segrarna Janne & Kent med 1,51 prick! Men de moraliska segrarna tycker jag var Göran & Henrik, som var hela 1,29 prick snabbare än Janne & Kent, men tyvärr hade skrivit fel bokstav i ruta 34!!! Synd, ni hade varit värda en seger!!!

Subaru bil-O-team

Fullständigt resultat (på bil-O-sidan)
  
Tillbaka