Films MK "Bergbyrundan" den 6/5 2000

Årets första MSO-tävling, dessutom med Films MK som arrangör. Det var något att se fram emot efter den fina MSO-debuten som banläggare, av "Otto" & "Otto" ifjol!

Från startplatsen vid Bergbybanan försökte vi, vartefter bilarna startade, höra hur långt det var innan det blev något att bromsa för. Men de la bara i nya växlar, så långt vi kunde höra dem. Och mycket riktigt. När kartorna kom in i bilen, så var det bara att åka. Det var 600 meter till första OK:n. Se´n fortsatte det med några trianglar, någon OK, lite snurrande i buskage, nå´n OK, lite snurrande, o.s.v. En typ av bil-O som jag personligen tycker är rolig att åka. Tyvärr var det väl lite för långt mellan snurrar o.dyl. så det blev lite för dåligt utslag på sträckan. Vi och många fler "nollade" med god marginal. Det som var lite klurigt, var 60 000-delskartan!? Jag brukar oftast känna igen kartskalan på kartans utseende, och tittar därför inte varje gång vilken skala det är. Så jag trodde naturligtvis att det var en 50 000, vilket gjorde att måttet mellan utfarten på stora vägen, och infarten på lilla vägen, nästan 2 km bort, inte stämde det minsta! Att utfarten från Tobo är omlagd, underlättade ju inte saken. Tur att det inte fanns några vägar till höger några hundra meter för tidigt! Då hade vi nog varit ute och cyklat rejält! Vi satt se´n i TK-kön och funderade varför måttet blev så fel, då Göran fick se att det var skala 1:60 000!!! Det hade jag helt glömt bort! Resten av tävlingen höll jag koll på sån´t!

Andra stäckan var en 2-minuterssnurr, med start på 25 000-del, och lurig infart till snurren (trots att den var på skiss!?) Vi grejade infarten med endast en kort backning, och hade bra tempo på snurren i övrigt. Endast 49 sekunder för länge höll vi på, och kände oss rätt nöjda med det!

3:e sträckan var rätt lik den första. OK-plock varvat med lite stigåka och korta snurrar på bondgårdar. Vi "nollade" sträckan, liksom många andra. Men det var fasligt vad det var svårt att omsätta 60 000-delen i riktigt mått! Jag fick verkligen användning för multiplikationstabellen man gnuggade in i hjärnan, när man gick i skolan, för 100 år se´n!!!

Fjärde var nästan en ren OK-plockarsträcka. Dock med en fin rätning på! Vi liksom de flesta andra "nollade" med bred marginal. Synd om de som bodde i Solberga, på slutet av sträckan. De hade tvätten hängde ute på en torkställning, och det dammade ju "lite"! Hoppas inte "Otto" & "Otto" fick stå och tvätta om lakanen da´n efter!!!

Så var det dags för en 2-minutare igen! Högsta tempo från start, och naturligtvis åker vi förbi infarten på stigen, och får backa 50 meter! Slarvigt mått!!! Men se´n gick det bra. Sista delningen före TK:n var lite klurig, men vi chansade rätt! Det var torrt och hårt i backen, så det var inga tydliga spår, trots att vi startade sist! Det blir ju mycket roligare för alla, och mera rättvist då också! Skönt också för banläggarna, att slippa allt för stora markskador! 1,56 i prick fick vi, och det blev ju rätt bra, trots backningen i början!

Vi tyckte så här långt att tävlingen varit rolig, så humöret var på topp! Jag hoppas det är många fler ekipage som har lika roligt som vi har. Det är ju trots allt det det går ut på! Vi skrattar ofta på sträckorna, både åt våra egna, och varandras misstag. Men även åt fullträffar och vilda chansningar av oss båda, som går hem! Vi har kul, helt enkelt! Som till exempel på 3:e sträckan. Jag brukar alltid åka med höger sidoruta nere (för ev. BPK:n samt att kunna använda handsökaren snabbt). Men en bit in på sträckan tyckte jag att det blev kallt, och vevade upp fönstret. Så uppe vid Tegelsmora kyrka åkte vi in på en stig till höger. Där hade några boende gått ut för att titta på bilarna som åkte förbi, varvid jag naturligtvis vill vinka, och slår näven i rutan så det smäller om det!!! Vi skrattade båda två, så vi höll på att missa OK:n som var en bit in på stigen!!!

Dax för sjätte sträckan. 11-minuterssträcka på tallhed! Härligt! Sån´t här är kul! Och det gick alldeles utmärkt. Högt tempo, och rätt gick det! Vi klippte rätningen på 20 000-delen. Snurrandet gick bra, sånär som på en tvekan och kortare backning på 5 000-delen (där jag inte hann med riktigt)! Resten upp till TK:n gick också bra. 1,26 prick, som visade sig vara en kanontid!

Sjunde. Grusgrop! Inleddes på en 10 000-del, med spets höger och en knagglig väg in till gropen. Väl nere i densamma, skulle man köra en slinga på 10 000-delen. Där menade flera, att kartan stämde dåligt! Förmodligen hade de rätt! Det blev lite långt från vägskälet till huset! Men eftersom jag inte hade något mått, så åkte vi bara runt huset. Det fanns inte så mycket annat att välja på, tyckte jag. Huset fanns ju även med på skissen, och jag hade redan markerat att vi skulle komma in den vägen! Däremot undrar jag hur banläggarna tänkt sig uppe vid vågen! Det satt band för vågen, som stoppade överfart på den, men det var allt! Inte ens en angivelse som sa att man ska åka till höger om den! Så när Göran fick direktiven, uppför backen och vänster före hus, valde han självklart att åka till vänster om avspärrningen!!! Där tog plötsligt vägen (planen) slut!!! Det fanns inte mycket att välja på. Det var tvärnit som gällde! Bilen stannade ca. 1 meter från kanten! Puhh!!! I och för sig var det ritat en liten väg till höger om vågen och ingen till vänster. Men på alla andra ställen i gropen var det planer på sidan av vägarna. Nu hände det som tur var ingen olycka, även om jag hörde att fler än vi, var nära att ramla ner där! I övrigt gick det skapligt i gropen. Endast en kortare felåkning, och en liten tvekan (när jag inte hittade 23 på kartan, beroende på att jag gjort ett streck över siffran så det såg ut som 28!). 2,51 prick var vi ganska nöjda med.

Åttonde sträckan, Vendels grustag! Aj, aj, aj! Där har jag aldrig åkt bra. Men nå´n gång ska ju bli den första, så vi startade i högsta tempo! Första slingan med yttervarv gick bra. Likaså runt första högen, och ända tills vi kom upp i smeten! Där fick jag som vanligt inte ihop det. Så vi åkte ner i gropen igen, helt fel väg, och fick börja om igen! När vi väl hittat rätt väg, så gick nästa yttervarv också bra, tills vi kom in i smeten igen. Totaltilt!!! Vi hittade så småningom den bakom huset (mest på grund av att Göran bara åkte där), men nästa hittade vi inte in till! Vi försökte en gång åt rätt håll, se´n åkte vi tillbaka och tog den baklänges istället (jag hade sett var vi skulle komma upp). Men se´n vände vi vid PK:n och åkte ut "rätt väg", fast vi skulle vidare åt andra hållet!?! Ibland blir det totalt stiltje i hjärnan! Nåväl, vi ger inte upp så lätt. Nästa slinga runt gick bra. Likaså genom hus. Sedan for vi iväg mot de norra delarna av gropen, med högsta fart! Problemet var bara att när vi skulle vika av mot nordväst, fortsatte vi rakt norrut! För när vi kom till första delningen, trodde jag vi var i andra, och tog högra vägen! Så istället för högar att åka runt, blev det bara en jättestor plan!?! Det fanns iallafall gott om plats att vända på, så det blev en helomvändning och tillbaks igen. Höger och in på rätt väg, och in mellan högarna. Då sa jag till Göran att det bara är en passer kvar, varvid han la på "blyfoten"! Saken är den, att från starten på sträckan, såg man var målet var, och vi hade redan då bestämt oss för att man skulle komma dit utanför husen. Så medan Göran eldade på så mycket han orkade, och svängde till höger om husen, upptäckte jag att vi skulle åkt på andra sidan! Så samtidigt som jag satt och mumlade något otydbart om att vi åkte fel, fick vi se baksidan på skylten, till vänster om oss, varvid "lillebror" svängde runt "Silverblixten" i ett tvärt vänstervarv! Det räckte till precis för att se A:et på passeren, och fortsätta med full gas till TK:n! Oj, oj, oj! Ja, så kan man ju också ta kontroller!?! Men tänk så många gånger vi åkt i detta grustag, men aldrig lärt oss hitta!!! 4.07 i prick var iallafall cirka 3 för mycket! Rackar´ns också!

Vi bestämde oss för att försöka ta in lite av missarna i Vendels grustag, på sista sträckan, som vi förstod skulle gå på Bergbybanan. Så det blev fullt från början! Det gick jättebra, ända tills vi skulle ut därifrån! När vi kom ner till depån, fick jag för mej att man skulle åka ett varv mitt på plan!?? Ja, jag vet att det låter konstigt, men jag får så´na där hjärnsläpp ibland! Så vi irrade omkring där och letade spår över planen. Men det satt band iför överallt! När vi väl kommit ner till hörnet på plan, där PK:n från första varvet stod, insåg jag att jag var ute och cyklade!! Då vände vi och åkte iväg på rätt väg. Tyvärr hade "fd-Carlssons-Peugot", som vi kört om strax innan, hunnit före oss, varför vi fick käka damm och delvis smyga, utan sikt, sista biten till TK:n! Attans också! 1,12 i prick! När det hade gått så bra! Vi tappade väl cirka ½ minut på fadäsen!

Resume´: Jag tycker att "Otto" & "Otto" & Co i Films MK har lyckats igen! Vi hade jätteroligt! Det känns som att grabbarna är lite "Rasboinfluerade" i banläggningen! Med en härlig blandning av OK:n, snurrar och stigåka. Det fattas väl bara lite mer vägrätningar, för att banan ska bli helt perfekt! Bra jobbat!

Resultat: Vi hade åkt bra, så vi trodde nog att vi hade lite häng på bröderna Holmgren! Men eftersom jag inte hållit koll på deras tider, trodde vi att vi tappade för mycket i Vendels grustag! Roine är ju inte heller att leka med, speciellt inte här i Uppland! Nu visade det sig att vi vann med runt 5 minuter, till stor del beroende av att Micke & Matte tappade backväxeln tidigt på tävlingen, och Stefan & Roine haft stora problem i första grusgropen!! 

A