Films MK "Bergbyrundan" SM 1, 01-05-05

Ursäkta dröjsmålet med uppdateringen. Men det har varit lite mycket ett tag (som vanligt). Dessutom en massa hockey som ställer till det så man inte hinner med allt man borde!!! :-) Men här kommer lite förord till SM 1.

Äntligen börjar säsongen på allvar. Känns bra att ha varit igång med lite banläggning, samt att ha åkt ett "uppvärmingsrace" innan. Det enda som känns lite oroligt är att det är onumrerat. Men jag hoppas (och tror) att grabbarna i Films MK, kör ett vanligt race (med numrena bortplockade), och inte "utnyttjar" onumreringen till en ren gissningstävling, med protester och annat missnöje som resultat. Personligen är jag emot onumrerat på den här typen av tävlingar. Jag tycker att ska man köra onumrerat, ska man gå hela vägen ut, och använda S-skyltar och lägre medelhastighet som på den gamla hederliga MHF-tiden. Då blir det orienteringen som avgör helt och hållet. Men jag ser fram mot en trevlig natt i de norduppländska skogarna, med mycket stigar och andra små lustigheter som kan dyka upp längs färdvägen.

Det räckte tydligen inte med bara ett uppvärmningsrace, för nå't mer ringrostigt än våran första sträcka får man leta efter! Bedrövligt!!! På den inledande korta snurrsträckan var jag med de 7-8 första angivelserna, se'n blev det totalt stiltje i hjärnan!!! Vi la säkert flera minuter på att inte veta var vi var eller vart vi skulle, och det var mer eller mindre bara ren tur att vi fick med alla kontroller, och i rätt ordning dessutom! 5.08 prick! Oj, oj, oj!!!
Andra blev inte mycket bättre den! En lång sträcka (38 minuter) med blandad orientering. Tveksamheter redan på första gården! -Blev det här verkligen rätt? -Kom vi ut på rätt ställe? -Åkte vi så här? Det fortsatte med att jag läste fel i ett kartbyte, med tillbakaåkning för att kolla om det blev rätt som följd. Vi fick backa på OK.n, och tog varven i fel ordning på de korta snurrpartierna som var inlagda här och där längs färdvägen! Det kändes ungefär som att "om vi åker skapligt på nästa sträcka kan vi vara med och slåss i toppen av C-klassen"!!!! 1,17 prick och mer än 5 minuter långsammare än toppbilarna! Tur att det var en "nollsträcka", så vi inte tappade allt för mycket!
Tredje började lika illa. Det var inte lätt att hitta trädet de hade tänkt vi skulle åka runt. Vi var in på rätt ställe från början, men såg ingen väg runt nå't träd. Så vi backade ut till vägen och sökte lite längre fram. Men när vi inte fann nå't straxt efter, backade vi tillbaka och tittade en gång till, och vips, där stod ju kontrollen mellan två träd. Därefter passerade vi tyvärr våra kamrater Stig & Henrik, som blivit ordentligt påkörda bakifrån. Vi tänkte stanna och fråga om vi kunde hjälpa till med något, men hann inte för Stig viftade och skrek -Åk vidare, vi har brutit!!! Se'n åkte vi några trianglar, tog några OK.n, och fortsatte ner till en mindre grusgropsliknande sak, med massor av spår runt buskar och dylikt. Göran förstod att det gällde att ta det lugnt, så han höll igen rejält på tempot och lät mej få den tid jag behövde för att reda ut hur vi skulle åka. Det gick skapligt. Sakta men rätt!!! 4,37 prick.
Fjärde. Dax för den traditionella Bergbybanan! Ingen "Bergbyrunda" utan några hetsiga varv på folkracebanan! Vi inledde lite tveksamt, eftersom det inte framgick av angivelserna vilken väg man skulle ta till "vsk N 88"! Vi tog den yttre, men smög med handsökaren ute för att vara säkra på att det inte stod nå'n kontroll på utfarten från vägen intill huset. Men se'n gick det lite bättre, och jag lyckades lista ut att den svarta linjen på kartan (som såg ut som en bäck eller dike) var en väg, och lotsade ut Göran till den kontrollen på en gång. Vi tog i och för sej ett extra varv i depån (runt folkracebilen) för att kolla att det inte hade gömts nå'n kontroll där (det var nå'n angivelse för mycket där vilket gjorde att jag blev lite misstänksam), men det fanns inget där. Resten gick ganska skapligt, kanske jag bromsade Göran lite för mycket ibland, men jag hade ovanligt svårt att hänga med i svängarna. Måste vara åldern! 6,20 prick.
Efter en längre transport, hamnade vi vid Vendels grustag. Jaha, då var det dax för fler felåkningar då!! Men när jag fick körbeskedet av Inge som hade starten på sträckan blev jag smått överraskad! 41 minuter!!! Det var ingen kort snurr i grusgropen den här gången!!! Och mycket riktigt, vi for iväg från gropen och in i skogen på åsen istället! Mer än halva sträckan gick åt till massor med bilåka på stigar och vägar i skogarna uppe på Vendelsåsen, vilket gjorde det här till en härlig sträcka! En hel del rätningar, massor av vägval, snurrande i gropen, ännu mer stigar och klurigheter, innan vi gick igenom gropen en gång till! En riktig "mördarsträcka"!!! Tyvärr träffade vi på nästa kompispar en bit in på sträckan. Den här gången var det Micke & Matte, som hade haft lite för bråttom och träffat en sten så bakhjulet var vridet åt ett helt annat håll än det borde! Vi stannade för att höra om de behövde nå'n hjälp, men det var kört sa Micke, så vi fortsatte tävlandet. Eftersom vi startade 2 minuter efter Hans-Erik och Micke, och de fick problem med att få till det redan i den inledande triangeln (varför har man angivelse i spets som inte går att åka?), så fick vi sällskap med dem till och från på sträckan. Plötsligt var vi före dem efter att de tagit fel i ett av vägvalen på åsen. Men eftersom de är lite snabbare än oss, så var de ikapp oss när vi skulle ur gropen och upp till rätningen genom viltstängslet vid E4:an. Eftersom jag visste var den var, sa jag till Göran att stanna för att se om vi inte kunde lura dem att missa den. Men Micke är ingen nybörjare, utan hade måttet med sej, och de smög förbi oss och in genom hålet i staketet. Äsch då!!! Så fick vi åka efter dem ett tag, genom gropen igen tills vi åkte ur den för andra gången. Micke tvekade lite i kartbytet, medan jag som hade kunnat åka påhäng ett tag hade klart för mej hur vi skulle åka, så var det vår tur att vara först igen. Men en bit in på efterföljande 1000-del var det min tur att tveka, så var de förbi igen! Men redan i nästa kartbyte fick de stanna till igen, vilket gjorde att vi kunde smita före! Se'n jagade de oss, hela vägen ner i gropen, plus nå'n slinga. Men eftersom Hans-Erik är lite hetsig och ville förbi till varje pris, tyckte vi att det var lika bra att släppa förbi dem, varvid vi höll ut och släppte av lite så de kom förbi. Men Hans-Erik, det var väl onödigt att gasa som en tok bland småstenarna där. Det var ju bara ren tur att inte lysen eller vindruta blev träffad av alla stenar som kom farande!!! Vi hängde på dem upp till banden, där det blev helt fel. Vi upptäckte det och vände tillbaka för att kolla på en gång. De gjorde det också men vi såg inte till dem mer på sträckan. Vi kollade så vi kom ut på rätt ställe, och det gjorde vi och var nöjda med det, men när vi skulle vända där lyckades Göran med konststycket att backa upp med vänster bakhjul på en kant. Och med höger framhjul i backen så drev bilen endast på de två hjulen som blev hängande i luften!!! Det tog väl en halv minut att gunga ner bilen innan vi kunde fortsätta. Men vi behövde aldrig gå ur den i alla fall! Nåväl, vi tyckte sträckan var rolig plus att det hade gått riktigt bra. 14,06 i prick!
Sjätte och sista sträckan. Jag fick inte riktigt till det i inledningen, utan svängde vänster på stora vägen. Men vi insåg efter 100 meter att det var fel, och vände. Inga mer konstigheter från vår sida, utan resten gick riktigt bra. Fina "vägar"! 4,04 prick.

Resumé: Kanontävling som vanligt när Films MK arrangerar bil-O. Fina och tydliga kartor och härliga områden att åka i. "Mördarsträckan" var helt underbar, och innehöll det mesta en bilorienterare kan önska sej! Jag förstår däremot inte vitsen med att köra onumrerat! Det hade blivit ännu roligare om det varit numrerade kontroller. Det är så små marginaler, att när en liten "skitmiss" kostar 10 minuter istället för 1-2 minuter, känns det så onödigt. Det var flera som missade en kontroll på Bergbybanan, där det var extremt svårt att se att det var en väg på kartan! Jag och säkert nå'n mer missade en liten iritad väg, som liksom försvann i en gräns, i inledningen av tredje sträckan! Vi missade dessutom en kontroll bland banden i Vendels grustag, där vi svängde in en väg för tidigt! Det innebar för vår del 20 minuters tillägg istället för de 2 minuter det hade tagit att hämta dem om det varit numrerat! Det drar ner helhetsintrycket på tävlingen, och var helt onödigt!

Resultat: Vi kom på tredje plats, trots 20 minuters tillägg för de missade kontrollerna, och trots den oerhört bleka inledningen! Vi tog igen en hel del på "mördarsträckan" som vi åkte bra på. Rent moraliskt känns det som vi var tvåa, eftersom vi bara var drygt 1 minut efter segrande Hans-Erik och Micke! Ett stort grattis dock till Janne & Roger för andraplatsen! Jag missunnar er absolut inte den, utan gläds med er och tycker ni är mycket väl värda den framgången!

Fullständigt resultat  

Tillbaka