Kolsva MS "Leaxsnurren" 2001-06-16
Dax för tävling i hemtrakterna igen. Stig Oscarson har väldigt rätt när
han alltid skriver "Ort - Västerås (Bil-O-centrum)" så fort
han skriver i gästboken eller liknande! Vi har nära till tävlingar i Uppland,
Dalarna, Stockholm, Närke och naturligtvis här i Västmanland!! Lite längre
till Östergötland och JÄTTElångt till Värmland :-)!!! Jag tycker faktiskt
lite synd om det fina bil-O-gänget därifrån, som måste åka så många mil
för att delta i tävlingar. Men de jobbar på duktigt och tillsammans med
grabbarna från Västergötland, lyckas de plocka fram både nya åkare och
arrangörer, och får därigenom fler tävlingar inte så långt hemifrån!
Den här gången ingår inte tävlingen i nå'n serie, så vi har bestämt oss
för att byta plats så Göran får lite kartträning också. Han får ju
normalt bara den stora äran att sitta till höger i bilen på
"nybörjartävlingar", så det gäller att passa på. Jag tror att det
kan bli en riktigt rolig och utslagsgivande tävling. Eftersom de har så många
banläggare (en eller två sträckor var), så är det ju mycket lättare att
jobba och man kan lägga ner all energi, enbart på den eller de sträckor man
har ansvar för. Det är visserligen inte så vana banbyggare, men som sagt,
behöver man bara göra en sträcka så.....................
Jag ser fram emot att få lotsning av min förare, även om han säkert måste
vara väldigt ringrostig!
Det började med att de inte fått tag i domaren på hela veckan, så det
fick bli en nödlösning med Urban Häggbom som ansvarig domare i sitt hem, och
en domarjurykommitté på plats, bestående av Stig, Ove L. och JAG!!! Skulle jag
få vara med och bestämma!!? :-)) Nåväl, vi trodde väl inte att det skulle
bli så stora problem eftersom tävlingen inte ingick i nå't stort
mästerskap.
Men lite orolig blev jag redan på första transporten..........Upp på stora
vägen, vänster 3 600 meter och höger i korsning! Jag som
"tjuvläst" kartan på väg till bilen efter starten i klubblokalen, tyckte det lät
konstigt........Och mycket riktigt, fel kartskala redan på första
transporten!!!! 1:50 000 stod det, men kartan var uppförstorad till 25 000!!!
Nu verkade det som om alla hittade rätt inom tiden i alla fall (som tur
var).
Själva tävlingen började se'n med en 6 minuterssträcka, och start vid "Jakobsson's
smide"! Snurrande runt planer och hus. Härmed ber jag offentligt om
URSÄKT till funktionären som hade bemannad passer på gården!!! När jag kom
runt hörnet första gången såg jag inte vattenpölen som jag landade i när
jag skulle stanna hos dej! Andra gången försökte jag missa den, bara för att
träffa en mindre vid sidan av!!! Jag ber 1000 gånger om URSÄKT!!! Det var
absolut inte min mening!!! Nåväl, Göran
lotsade mej runt riktigt skapligt, och var med ända tills vi tog OK gränsen
vid utfarten från området. Se'n var jag så sugen på att få åka
vägrätningen som jag visste fanns på vänster sida straxt efter, så jag hade
lite för bråttom, vilket gjorde att vi fick backa på OK torpet som var direkt
efter gränsen!! Men när vi väl hittat den så drog jag järnet in på rätningen,
medan Göran satt där med kartbyten och grejor, och mumlade nja, nää, hmm............!!!
Efter 100 meter tog vägen slut och övergick i nyklippt gräsmatta!!! Shit!!!!
Det var bara att vända och åka tillbaka samma väg! Men nu vågade jag inte
gasa på så mycket, eftersom jag inte visste om de hade frågat om tillstånd
att åka där. Väl tillbaka på stora vägen, blev det bråttom! En OK bäck,
och så höger på stig. Järnet på den, några OK:n till och så TK. På nå't
underligt vis lyckades vi "nolla" sträckan ändå!!! Måste vara bra
förare :-) !!!
Andra sträckan. 37 minuter! Nästan bara allmän asfalterad väg, väldigt
dåliga kartkopior, nå'n OK här och där, en rätning där skylten stod som en
flagga, en underlig grej på en gård där ingen kunde se på kartan hur man
skulle åka, men eftersom fel skylt stod på vägen, fanns det inget annat
alternativ än att åka till vänster om den, där också rätt skylt stod!?
Konstig varvning där man skulle åka flera kilometer bara för att hämta
en OK!? Inga eller fel kartskalor i rutorna på slutet, där vi stannade för
att vänta in tiden. ???
3:e. Startade på 10 000-del, gick över till skiss vid Stenman's gård,
fortsatte med en fin liten gärdesväg (som var hal :-), och tillbaka till
Stenman's gård för ytterligare nå't varv! Därifrån och över järnväg.
Höger och vänster till nästa gård (Bålsta)! Runt ett hus på en iritad väg
och kartskala 1:7 000!!!??? Ut en ny liten gärdesväg och där borde sträckan
ha varit slut!!! Men istället går man över på en 50 000-del och drar iväg
oss nästan 9 kilometer på asfalterad allmän väg, med endast 4 OK:n!!!???
Göran hängde med bra och vi hade inga problem förens det blev den konstiga
kartskalan!!!??? Han satt bara och stirrade och sa -7 000-del??? -ja, ja sa
jag......Men han fortsatte -stämde måttet? det är 7 000-del!!! Då tyckte jag
han hade hakat upp sej, och sa till på skarpen -Ja, ja, det stämde, skit i det
nu!!! Läs vidare!!!! Då vaknade han upp igen och kunde läsa vidare :-) !!!
Men jag förstår inte varför inte sträckan tog slut där? Vi kunde väl ha
fått en transport till nästa sträcka lika gärna!!!
Fjärde, och nu skulle det bli en 3-minuters på gård! Rabbsta! Vi startade i
högsta tempo, upp på gården, vänster och höger. Stopp! Så långt var
Göran med :-)!!! Där tog vi fel varv först och hittade därigenom skylt 84
(P) som vi skulle ha mycket senare. Nu gjorde det inget eftersom vi slapp åka
och hämta den se'n. Då åkte vi vidare i gräset och hittade rätt skylt, men
Göran hade fortfarande svårt att hänga med. Men jag förstod varför när jag
kikade i kartan. Där fanns texterna go, mo, bo, ro, de, se och så vidare!!!!
Dessutom var flera angivelser handskrivna i körbeskedet, så det måste ha
varit en helt omöjlig uppgift för kartläsarna att över huvud taget hitta
angivelserna på kartan!!! Tyvärr kunde jag inte hjälpa till så mycket från
förarstolen heller, eftersom det var tätt på given hela tiden. Men vi fick
lite hjälp av att det var "blandad numrering". För jag fick se en
BPK,
och hade observerat att vi skulle ha andra skylten på sträckan 3
gånger, så jag åkte till den och fick därigenom lite ordning på tillvaron
igen. Men se'n blev det S mo, 10 mm N VARA, SO BO, V ro,
o s v, och stiltje igen!!! Nja.....jag tycker Göran skötte sej alldeles
utmärkt! Jag behövde inte stå still särskilt länge, utan han kämpade på
och lyckades genom att läsa framåt hela tiden lösa det hela! Det blev, efter
en slinga till vänster, en
trång passage ut på en stig och ner till gärde. Höger längs kanten (fast
där stod vår vän Erik S. och vinkade och skrek -Ni ska köra längre ut!!!)
Då gjorde vi det och kom fram till större väg, där vi svängde höger.
Några hundra meter tillbaka och upp på gården igen. Nu hade Göran fått lite
mer tid på sej medan jag åkte runt, så han lotsade mej riktigt bra resten av
sträckan. Slinga på vänster sida, se'n var det 84:an, den hade vi redan,
så vi kunde skippa det varvet och åka direkt till BPK:n, höger genom hus,
höger igen mellan hus och tillbaka till BPK:n! Ner den trånga nedfarten igen,
slinga vänster sida, en OK, vänster runt en hög på gärdet och så fullt
till TK:n!!! Trodde jag ja!!! Jag hade sett TK-bilen första gången vi åkte
över gärdet, och var säker på att den stod i gärdeskanten, och svängde
därför vänster straxt innan vi kom ut på vägen! Göran reagerade direkt och
nästan skrek -Ute på vägen!!! Shit.....Det blev ett brett ärevarv över
gärdet med full gas och full understyrning på bilen!!! Där tappade vi säkert
10-15 sekunder!!! Ja, ja......Jag är ju bara C-klassare :-) !!! 3,24 prick. Äsch
då......Vilken förarmiss!!!
Nästa sträcka var på 24 minuter. Det första Göran gjorde var att räkna
OK:na i körbeskedet, och jämföra med tidkortet, så var det klart att vi
slapp åka och leta PK:n längs vägen! Det var väl mer eller mindre en
transport till Norsabanan........
6:e, och nu skulle det snurras på folkracebanan! Dax för lågväxeln igen
:-)!! Inledningen gick alldeles utmärkt. Först till BPK, runt ett varv och
förbi i gräset bredvid BPK:n! In i röran av vägar till nästa BPK! Men se'n
blev det svårare. Men Göran löste problemen ganska snabbt, trots att
banläggarna gjort allt för att få kartläsaren att läsa fel! Det användes
till exempel siffrorna 1, 11, 111, 22, 222, 232 samt 6 och ordet sex, 10 och
tio, 5 och fem, 8 och åtta, och så vidare!!! Jag som alltid försöker
använda så olika siffror som möjligt när jag gör skissåka för att
kartisen ska få en chans.......det är svårt nog ändå att hänga med!
Nåväl...vi hade ju lite hjälp av att det var bemannade passerer som skulle
passeras flera gånger, så man kunde hoppa över lite körorder i här och
där......Vi hittade upp till den tredje BPK:n, men se'n hade Göran ingen aning
om vart vi skulle........Men jag har ju lärt mej av honom hur en förare ska
agera när kartisen är borta (händer ju mej stup i kvarten :-)! Jag bara åkte
nå'nstans!!! Jag åkte vänster efter BPK:n, första vänster, se'n tvekade jag
lite....men valde andra höger!!! Jag tänkte att den här slingan måste vi ju
åka nå'n gång i alla fall!!! Spelar väl ingen roll om jag gör det nu eller
se'n!!! När jag hade åkt runt slingan hittade jag skylt 78! Det var fel
kontroll, men då lyckades Göran hitta på körorderna, och det visade sej att
jag åkt rätt!!!! F-n, jag kanske inte är så dålig som förare i alla fall
:-) !!! Vi skulle svänga vänster upp i skogen straxt före 78:an!!! Vi drog
upp på den lite dåliga stigen, fick rätt OK och gav järnet ner till den
första BPK:n som vi skulle ha igen! Därefter fullt till nästa BPK! -Nu ska vi
ha 78:an sa jag......Du skrev väl upp den? -Nää.....sa Göran och bläddrade
förtvivlat bland sina två blad, efter antecknade kontroller!!! -J-lar.......Då
åker vi och hämtar den då!!!! Bort till den baklänges, vändning och in i
högen av vägar igen! Ett varv runt där och kartläsarproblem igen! -Det är
bara en före nästa BPK, va.....sa jag. -Ja svarade Göran. -Då måste den
stå N hu, sa jag, eftersom vi inte hade varit längst upp på banan, och
drog iväg fullt!!! -OK, sa Göran, och letade upp angivelsen medan jag gasade
på runt kurvan, fick kontrollen, och in i BPK:n! Vänster och in i gröten mitt
på banan igen. Men se'n visste jag inte riktigt vart vi skulle ta vägen....vi
skulle ju bara ha 2 kontroller till, varav den sista hade vi sett stod på väg
till TK:n! -Kör åt det där hållet i alla fall, sa Göran, som väldigt ofta
tänker rätt i knepiga lägen. -Vi måste ju åka mot TK:n!!! Och mycket
riktigt dök skylten upp på en gräsväg till höger om oss (men angivelsen var
väldigt konstig.....borde det inte ha stått "tänkt väg" där?)!!!
Det blev en helomvändning vid skylten och järnet till TK:n! Puhhh.....2,33
prick. Jag tyckte det gått jättebra, sånär som på missen att inte ha
antecknat 78:an! Kostade väl 15-20 sekunder, att åka och hämta den.
Förargligt!
Sista sträckan var i princip en transport på 30 minuter, med lite OK:n inlagda
här och där. Det enda som var nå't att höja ögonbrynen för på den, var
att första kontrollen hade nummer 190, fast det stod 90 i tidkortet, samt att
de kostat på en BPK på slutet vid några varv på en gård??? Vi fick stanna
några minuter för att inte åka in för tidigt.
Resumé: Ett litet tips till banläggargänget i Kolsva. Lägg ner energin på att göra korta utslagsgivande sträckor i stället. Det är bättre med 5 o-sträckor på 3 mil orientering och 5 mil transport! Leta upp lite bättre kartmaterial, en bra kopiator och gör enklare angivelser. Jag vill inte vara elak på nå't sett, men jag tror det blir roligare för alla parter! Men jag tycker det är kul att ni kämpar på och lägger banor, och kommer med all säkerhet och åker igen nästa år!
Resultat: Vi vann!!! F-n, Göran kan det här än!!! Det är inte många kartisar som är så bortskämda som jag, och har en förare som kan vinna som kartläsare i så pass bra konkurrens! Micke Holmgren är en rackarn's bra kartläsare, Sölve Eklund en annan.......Men se'n är det väl inte så många fler!!! Vi har några till som håller igång sina förare med kartläsning. Oscarson's och Hellander bland annat! De skulle ju kunna skrälla till nå'n gång också, eventuellt nå'n mer som jag inte kommer på för tillfället! Visserligen hade vi väl lite tur eftersom Janne & Roger hade samma sluttid, och hade vunnit på särskiljning, om inte Roger räknat fel på tiden på sista sträckan, så de åkte in drygt 3 minuter för tidigt!!! Grattis till våra nya team-kompisar, Johan & Anders Eriksson, som gjorde comeback efter, vad var det, 5 år??? Nybyggda Subarun höll, och ni hängde med riktigt skapligt tycker jag!
Läs mer på Anders Eriksson's hemsida
Kolsva MS (resultat???)