MÖLNDALS MK/BORÅS MK "O-turen" SM 3 1999-10-02

ÄLMHULTS MK:s "Mekonomensprinten" den 30/10 1999

GÖTENE MK:s "Byggsvängen" den 6/11 1999

MÖLNDALS MK/BORÅS MK "O-turen" SM 3 1999-10-02

Så var det då dags för SM-final 1999! Att vi skulle rå på bröderna Holmgren en gång till, var högst osannolikt. Att Hans-Erik&Micke skulle göra om sin fadäs från Rasbo´s tävling likaså. Alltså var en inriktning på tredjeplatsen mer realistisk. Vi är ju ett gäng på 5-10 ekipage, som i praktiken slåss om tredjeplatsen bakom dessa suveräner. Men de får se upp. De har inte råd med några stora misstag, för då kan någon av oss andra smyga sig förbi.

Första sträckan "Gässlösa". Snurrande på 5 000-dels karta, gick skapligt bra. Så även slutfasen, med I-skylt och den omdiskuterade vägrätningen på slutet som vi tog klockrent! (Synd att de strök sträckan, kartan stämde ju lika dåligt för alla)! Andra sträckan "Pickeskogen" var klurig. Vi fick problem redan i inledningen. Först stämde inte måttet till första vägbytet. (TK:n måste ha varit felplacerad). Sedan tog vi av någon anledning fel väg till höger i nästa vägbyte. Felet upptäcktes dock 40-50 meter in på fel väg, så vi backade och åkte rätt istället. (Till alla berörda: Då stod det ingen PK 109 på den vägen!! Hade det gjort det borde vi ha sett det, och åkt fram och tittat på den!!!) Sedan fick jag av någon konstig anledning inte till det efter I-skylten! Vi höll nog på 4 minuter innan vi fick hjälp (av Janne & Kent, tror jag) att hitta ner till bron! När vi se´n åkte varvet runt så fick vi aldrig 109:an, utan fick vända tillbaka och hittade den på helt fel ställe! Sedan hade jag ju nästa skylt, så vi hoppade över den triangeln och drog iväg med högsta fart mot nya mål! Det visade sej inte vara nå´n bra idé. När vi kom till efterföljande OK, så saknades en kontroll! Det stod naturligtvis två skyltar på triangeln!! Så var man än en gång lurad av banläggaren!!! Resten av sträckan gick väl skapligt. Otur för arrangören att vädret blev som det blev. För oss som har fyrhjulsdrift gick det väl an, men för alla andra måste det ha varit hopplöst. 2 dm djupa spår, och bara lersmack. Jag kan förstå arrangören att man chansar och vill använda en så fin sträcka, men om det inte funkar får man också ta konsekvenserna och stryka sträckan! Nu fick man stryka den iallafall p g a att PK 109 flyttats av någon illvillig själ, som inte förstår vad han/hon har ställt till med! Rättvisa till slut ändå?!!

Tredje "Räddningstjänsten". Vi åkte bra, men får ändå stryk av Holmgren´s och Hans-Erik/Micke med nästan 2 minuter! Hur bär de sej åt? Fjärde "Storsjön" var en relativt enkel OK-plock och gick ganska bra. Det mest spännande på den sträckan var väl att Göran efter 2/3 av densamma upptäckte att han glömt lägga i lågväxeln på "Subban", varvid lösningen till att den plötsligt var så "trött" uppdagades.

Sträcka 5 "Gäddered N". Vi började bra och gick in rätt i området, men i kartbytet från första till andra sidan, blev det plötsligt hjärnsläpp! Jag fick för mej att vi kom in på nästa karta söderifrån, och fick därför ingenting att stämma, med felåkningar och hela körbeskedet fullt av "felskyltar" som följd! När jag efter ett antal minuter äntligen fattade var vi var så gick det skapligt ända tills vi skulle ut från området. Jag läste fel på "Gäddered" och "Gäddesjö" på den något svarta 50 000-delskopian, varvid jag hamnade på helt fel väg på kartan och fick det naturligtvis inte att stämma. Efter att ha provat de vägar och planer som fanns att tillgå, tyckte vi att det var läge att börja om där vi visste vi var rätt. Då upptäckte jag även felläsningen och vi kunde dra vidare mot TK:n. Inte bra!!

Sjätte sträckan "Gäddered S". Nu måste det till en skärpning! Vid det här laget hade jag också lärt mej att bara läsa varannan eller var tredje angivelse! Tyvärr var körbeskeden väldigt för mycket överarbetade (eller vad sägs om 9 (nio) angivelser på en sträcka av 250 meter på skiss utan vägval!!!). Nu gick det lite bättre. Vi snurrade runt planer, hus, i sjöar?! och på olika sorts motorbanor, och plockade skylt i stort sätt i rätt ordning. bara smärre backningar på några ställen. Den här gången läste jag också rätt på 50 000-delen när vi skulle ut ifrån området. Så vi satte full fart ner mot TK-n, för att upptäcka vid PK:n före att jag missat sista varvet inne på crossbanan!!!! Man tror inte det är sant! Det var bara att vända och åka tillbaka de 3 kilometerna till banan och hämta de två kontrollerna som fattades!! Det tog 7 (sju) minuter!!! Det är tur man har en tålmodig förare, för att efter att jag vräkt ur mej den ena svordomen efter den andra, Hör jag Görans lugna stämma utbrista i "det är sån´t som händer"!!! (Tack broder!)

O-sträcka 7 "Bråt". Nu fick det inte bli några fler grodor om vi ville vara bland de 5-6 bästa i det här racet! Nu gällde 100% koncentration. Vi fick en bra start och tog det kluriga kartbytet från orienteringskarta till 50 000 utan problem. Vi lyckades även åka igenom hela området och pricka stigen längst bort direkt. Sedan flöt det bara på. Stigarna på orienteringskartan utgjorde inga problem, inte heller planerna och de konstiga skisserna man åkte efter. Även snurrarna på slutet med BPK:n och 50 000-dels-kartorna gick riktigt bra. Allt gick ju inte spikrakt efter kartan, men det var inga direkta felåkningar, utan bara smärre backningar och funderingar ibland. Nu kändes det att vi var med igen!

Sista sträckan "Bockaryd". Nu var vi på gång! Tyvärr var inte "Subbans" batteri det! Så efter en skaplig inledning, där vi kom rätt in på snurren, hade åkt rätt väg , men fick ändå fel skylt?! började strömmen ta slut! Vi fick leta rätt på den felplacerade skylten på halvlyse! Men när vi väl hittat den kunde vi hoppa över ett antal slingor, eftersom vi hittade en del tavlor före den felaktiga på kullen! Tyvärr hade vi också slagit av fläkten, så det blev minst sagt problematiskt att se något  med igenimmade rutor! Vid ett tillfälle bad Göran mej att titta ut genom sidorutan för att se vart vi skulle åka! Trots det gick sträckan riktigt hyfsat. Vi åkte fel några gånger, men jag lyckades pussla ihop det så vi inte behövde åka alla varv en gång till. Kände oss trots allt ganska nöjda med sista sträckan. Tror dessutom att vi hade en ganska bra tid på den. Synd att den blev struken! (Skylten stod ju lika fel för alla?!)

Resume´: Vädret kan ju ingen arrangör i hela världen rå på, otur! Det var fina och utslagsgivande sträckor, men varför så mycket angivelser?? Det gick ju inte att få något som helst flyt i kartläsningen! Man var ju tvåa eller trea efter chauffören hela tiden! Det räcker med en angivelse på varje väg på snurrarna. Det blir mycket roligare för både tävlande och de som eventuellt kan tänkas vara ute och titta!

Resultat: Vi lyckades knipa 3:e-platsen, efter Bröderna Holmgren och Hans-Erik/Micke! Mest tack vare en bra 7:e-sträcka! Man får aldrig ge upp!!!

A

ÄLMHULTS MK:s "Mekonomensprinten" den 30/10 1999

Älmhults MK!!! I Stockholm? Ja ja, vi vet ju orsaken. Ack den kärleken! Härligt med Älmhults Bil-O Gäng, som arrangerar 3 st tävlingar på ett år!!! Synd bara att det är/var så långt till de andra två. Annars hade vi kommit och åkt direkt!

Första sträckan, på folkracebanan, gjorde skäl för namnet på tävlingen! Vi startade nämligen 2 och 2!! (En s k "Super-special" eller??) Vi åkte två olika slingor, och bytte efter halva sträckan! Det var väldigt lättläst, så det blev väl mer eller mindre ett förarprov. Dock väldigt publikvänligt! Det blev inga stora differenser i prick, de flesta låg inom 1 minut. Andra sträckan blev lite klurigare. En mindre grusgrop, där skisserna klippts sönder i molekyler! Ständiga kartskalsbyten, tänkta vägar över planer och en inklippt ekonomisk karta, med tillhörande lurighet, ställde till det för många! Så även för oss! Vi löste felåkningarna relativt snabbt, så det gick ganska skapligt, sånär som på den försmädliga missen på sista skylten! Det var en luring!

3:e gick på ett asfaltsverk, eller liknande. Här åkte vi fel!!! Oj, oj, oj! Det blev inte många rätt på den sträckan! Inte ens när vi trodde vi var på rätt väg, var vi det! Nej, den vill vi helst glömma! Stryk av Janne&Kent med 3,5 minut!

Men nu kom STRÄCKAN!! Gigantisk grusgrop, och en ideal körtid på 22 minuter!!! Den första luringen med skylt på andra varvet, och inte på första, klarades upp ganska snabbt! Men se´n började problemen att hopa sej! Redan på orienteringskartans första slinga på höger sida, var vi uppe bland hus och band och cyklade! Övergången till skiss vid BPK:n, blev rena katastrofen! Vi provade de flesta vägar som fanns, och började om 2 gånger, innan vi hittade rätt!! På nästa orienteringskarta med tillhörande spets, fick vi efter lite letande orientera oss baklänges för att hitta kontrollen!! Se´n gick det väl halvskapligt tills vi kom ner i södra gropen! Jag fick inte måtten att stämma i kartbytet, så vi kom aldrig fram till slingan längst ner till höger! Vi vände 200 meter för tidigt och fattade ingenting! Vi letade på alla spår vi hittade, men var inte i närheten av rätt väg! Efter ett antal minuters irrande, fick vi se Janne&Kent och Stare/Palm, som startade 2 respektive 4 minuter efter oss, komma på samma väg som vi började leta på. Janne&Kent vände ungefär där vi gjorde det, och åkte tillbaka, medan Stare/Palm fortsatte vägen framåt. Jag sa till Göran, att det måste vara den vägen iallafall. Så vi hängde på den vita Golfen, och mycket riktigt, de svängde höger en bit ner! Och vi efter! Men då var Källström uppretad! Vad håller vi på med? Det kan ju inte ha varit så svårt, när andra tävlande bara åker dit direkt, utan problem! Det blev som en adrenalinkick. Jag började lotsa Göran runt grushögar, planer, hus och band, som om jag aldrig gjort annat! Det vart så pass bra till slut, att vi vann sträckan, 1.45, före Stig och Henrik Oskarsson! Stare/Palm fick stora problem, och tappade7 minuter, från att de var om oss!! Janne&Kent irrade bort sej totalt, och fick drygt 13 prick mer än oss i gropen!!!

Sista gick sedan på folkracebanan igen + tillhörande motocrossbana. Där var det lerigt!!!! Återigen fick vi nytta av fyrhjulsdriften! Eftersom jag ibland läser karta lite taffligt, så åker vi lite hur som helst! Då är det skönt att kunna stanna mitt i smeten, backa och prova en annan väg! Det systemet nyttjade vi ett antal gånger på crossbanan! (Jag tror vi ändå åkte nå´n av slingorna åt rätt håll!!) Slutklämmen var ju också fin. När vi passerade sista pk:n, trodde vi det var raka vägen till mål! Så körbeskeden var halvvägs i baksätet när vi upptäckte att vi var nere vid klubbstugan!!!! Och där fanns ingen TK! Så det blev fram med papprena igen, och lotsa Göran tillbaka till planen och höger till målet!!! Så det kan bli! Men roligt hade vi iallafall!!!

Resumé: Ja, roligt hade vi som sagt. Jag tycker de hade fått till en bra tävling av god MSO-klass. Man får ju utgå från de resurser som finns. Lite kritik mot kartmaterialet måste jag nog tillåta mej. Det måste dit raster på skisserna över grusgroparna, så det går att urskilja vad som är vad. Nu var det bara en massa svarta streck överallt, och bitvis väldigt svårt att avgöra var vägarna gick.

Resultat: Vi lyckades vinna tack vare slutspurten i stora grusgropen, och för att Janne&Kent, som slog oss på alla sträckor utom just på den, höll på väldigt länge där! Ibland måste man ha tur också!!!

A

 

GÖTENE MK:s "Byggsvängen" den 6/11 1999

Slut på tävlingar i mellansverige, jobb- och barnledig helg! Vad gör man då? Varför inte bege sej väster ut, till Götene, och finalen i Västsvenska serien. Vi har ju fått O-vanan att åka ner dit nästan varje höst. Det brukar vara roliga tävlingar, som dessutom brukar gå bra för oss.

Första sträckan var en väldigt enkel OK-plockare, som jag tror ingen tog prick på. Tydliga kartor, snällt placerade kontroller och gått om tid. Var väl mer eller mindre en transport till......

Andra sträckan. Kinnekulle! 3 minuterssnurr! Nu gällde det att stå på! Eftersom Team Westoms Nilsson/Brådner, i brum-brum-Volvon, startade 2 före oss, studerade vi hur de började på banan! Så första slingan fick vi "gratis". Så medan Göran eldade på så långt vi hade sett, läste jag vidare, och fyllde bara på när han åkt "sin slinga" klart! Det gick alldeles utmärkt! Jag låg steget före ända tills vi skulle till BPK:n andra gången! Där lotsade jag tyvärr Göran "rätt" varv, istället för närmaste vägen! Annars hade vi nog "nollat" sträckan!!! Men endast 16 sekunder över idealtid!! Klart godkänt!

3:e var en till 3 minutare på samma område! Här hade dock banläggaren "tänkt rätt", och "gjort fel", eller tvärtom?! Eftersom det var "blandad numrering" på kontrollerna, kan man ju utnyttja det som banläggare, och åka på samma område flera gånger. Men man bör nog inte åka dem så tätt efter varann, och med så få skyltar! Nu stod ju nästan alla kodbokstäver som vi skulle ha på tredje sträckan, endast en rad ovanför!!! Så jag fyllde bara i första rutan, åkte snabbaste vägen till BPK:n, tog den två gånger, och drog med högsta fart, medan jag fyllde i ytterligare 3 stycken, närmaste vägen till skylt "70"!!! (Den hade vi dock inte haft på första, men vi såg den, och tog den då med handsökaren!) Så då var det bara tre skyltar kvar, och de stod på sista slingan ner mot TK:n!!! 1 minut och 2 sekunder till godo, på en 3 minuterssnurr!!!!! Det har vi aldrig lyckats med förut. Nytt personligt!!!

4:e sträckan. Oj, oj! Götenes "världsberömda" vinbärsodling!!! Där har vi åkt några gånger! Lika svårt varje gång! Nu gällde det att ta det lugnt, och att samspelet mellan förare och kartläsare fungerade. Och det gjorde det! Göran är duktig på att anpassa farten. (jag hjälper naturligtvis till lite, som när det blir 1 000-del. Då skriker jag nästan rätt ut!) Så vi for runt på stigar, vägar samt spår mellan vinbärsbuskrader!?(heter det så?) Det flöt på riktigt bra, och tempoväxlingarna fungerade alldeles utmärkt! Visst blev det lite fel här och där, men vi upptäckte det genast, och kunde rätta till det "på plats" så att säga! Som när vi skulle svänga vänster på 10 000-dels-skiss!? med bara en väg, och det fanns hur många spår som helst mellan buskraderna! Samtidigt som vi svängde på första "körda" spår, såg vi att nästa också var "spårat"! Så vi backade och tog nästa istället! Men medan jag tvekade om det var rätt eller inte, så stannade Göran, la i backen, och sa: Det finns ingen skylt här! Då tog jag fram handsökaren, och lös upp mot kraftledningarna, och orienterade efter dem! Vi skulle svänga där en tog slut, och innan den stora! Så vi åkte fram och svängde efter stolpen, och mycket riktigt, där stod passeren!! Lite problem blev det på de sista två "tänkta vägarna", då vi var först i spår, och det bara var en halv meter högt gräs! Men med lite backningar, handsökare och god vilja, så gick det också!!! Jag var lite tveksam om hur det hade gått på sträckan, men Göran ansåg att det gått jättebra! Han brukar vara ärlig, så jag trodde på honom! (Han hade rätt som vanligt!!)

Femte var återigen en OK-plockare, som mest fungerade som transport, till nästa snurr! Jag höll dock på att ställa till det ordentligt!! När vi passerade Hangelösa kyrka, säger kartan att vägen går i höger, vänsterkurva, och att det kommer väg från höger! I verkligheten gick vägen i lång höger, med väg från vänster!! Då vi skulle åka den vänstra vägen, och jag trodde det var den som vi skulle hamna på, hade jag inte påtalat något vägbyte för Göran! Felet upptäcktes när jag plötsligt tittade upp från kartan, och fick se en större väg från vänster, efter c:a 1700 meter!!! Det fanns inga så´na vägar där vi borde vara!!! Det tog dock ytterligare ett par hundra meter innan jag fattade var vi var! Då passerade vi precis kartkanten!!!!!! Så istället för en lugn transportliknande OK-plock, fick vi gå på lite för att inte få några onödiga prick! Vi hann dock till TK:n med ett par minuter tillgodo ändå!

Sista. Runt skjutbanan utanför Lundsbrunn! Högsta tempo från början! Här har vi åkt några gånger förut, och hittar rätt bra! Trodde jag ja! Det gick bra tills vi kom till 1 000-delen! Där blev det inte mycket rätt! Varvet runt se´n på 15 000 gick alldeles utmärkt, tills vi kom tillbaka till 1 000-delen! Lika illa igen! Vi plockade skylt vartefter vi såg dem! Tyvärr såg vi aldrig den sista på snurren, utan fick vända vid nästföljande triangel, och åka tillbaka ett par hundra meter och hämta den! Se´n gick det bra ända fram till sista rutan. Vi åkte in på rätt stig, från allmänna vägen, men den tog slut efter 25 meter! Vi trodde därför att det var fel, och backade ut och började leta andra infarter! Det tog väl ett par minuter att inse att det inte fanns något annat spår att välja på, och provade på den första stigen igen! Den här gången fortsatte vi i gräset där stigen tog slut, och "vips", efter 20-25 meter, fanns det spår igen!!! (Nackdelen med att vara först i spår!) Den sista "finten" som vår käre "O-vän" och banläggare, Sandstedt, lagt in, var väl tillägnad oss som åkt i området förr!!! Det luriga har varit att, stigen på kartan, motsvarar vägen i verkligheten! Och vägen på kartan motsvarar en stig, som ej är farbar!!! Så med lite nedlagd tid på röjning, och med ett så enkelt trick, som att bara ta bort "stig köres" i körbeskedet, lyckades han lura undertecknad ordentligt! Jag lotsade naturligtvis Göran upp "stigen" till stora vägen, och svängde höger till TK:n! Men där fanns ingen TK!!!! Så på vägen tillbaka försökte jag lösa problemet, men lyckades inte fatta vad jag gjort för fel! Det fanns ju inget annat att välja på! Då är det tur att man har en allert förare. För han såg att det bara fanns ett annat alternativ, och åkte (trots mina protester och mumlande om icke farbar) upp på "vägen", där vi efter 30-40 meter såg pilningen genom röjningen, till TK:n!!! (Det här ska ni få igen!!!!)

Resumé: Vi hade jätteroligt, och ångrar inte en sekund att vi åkt de 46 milen (fram & tillbaka) för att få leka lite!!!!!

Resultat: Vi lyckades vinna, trots missarna på sista sträckan!

A