Ludvika MS "Bergslagsnatta" 2000-09-02

Nu är det plötsligt tätt på given. Man har knappt hunnit hämta sej från Nora's mastodontsnurrsträcka, så är det dax igen. Den här gången i Grängesberg med omnejd och med Jörgen Nyström som banläggare. Det känns mycket spännande och intressant att se vad de hittat på för roligt den här gången. Även den här tävlingen körs med onumrerade kontroller, vilket jag inte har något emot, bara det är skogsåka och inte för mycket krångliga snurrar och andra tveksamheter. Det får inte bli nå'n gissningstävling! Man måste på ett snabbt och enkelt sett kunna avgöra om man ska ha en kontroll eller inte, eller vilken man ska ha om det finns flera! Det är ju väldigt noga att vägen och kartan stämmer också. Speciellt där det sitter angivelser, så man inte behöver leta i onödan efter kontroller som inte finns. Det är en grej som ofta glöms bort av banläggare av onumrerade tävlingar, och fruktansvärt irriterande för oss tävlande. Men jag tror nog att grabbarna i Ludvika kan sån't här. Det är ju inte första tävlingen som arrangeras där.

Efter en minst sagt körig vecka och stressig lördag, ville inte den rätta gnistan riktigt infinna sig. Det märktes direkt på första sträckan, där de hade lagt in så'na lurigheter som att man skulle svänga redan efter 130 meter!!! Vi var inte i närheten av att vika av åt höger där, utan fortsatte hundra meter till innan jag uppfattade att vi skulle svänga över huvud taget! När vi väl kom på det åkte vi höger på helt fel ställe, och fick naturligtvis ingenting att stämma. Efter 2 minuter hade vi i alla fall lyckats ta oss runt bakvägen till infarten, och kunde vända bilen och starta om därifrån! Kanonstart!!!! Resten av sträckan på "Dynamitenbanan" gick också väldigt knackigt, så det blev cirka 3 prick för mycket för att vara godkänt. 

Andra sträckan. Vi försökte peppa varann i TK-kön, för att lite skärpa skulle infinna sig. Den kom lite grand, och vi åkte skapligt på sträckan. Endast några få misstag blev det, varav ett kostade10 prick! Första missen var att Göran "glömde" bort en OK efter ett långt mått, men jag var vaken, så vi behövde bara backa 50 meter. Andra var nere på en stor plan med delvis otydliga vägar. Där blev det lite tveksamt och vi la onödig tid på att hitta rätt. Likadant när vi skulle in på den trånga stigen i kanten på gropen. Vi svängde före ATA-banden och fick vända för att hitta in. Men den stora missen var ju rätningen in mot TK:n. Jag reagerade på att det inte stämde riktigt, men tyckte vi hunnit för långt in på den trånga stigen ner mot TK:n, för att börja backa! Det var ju bara två leriga hjulspår, och hade det kommit nå'n bakom så hade det blivit minst sagt trångt! Och visst var det en fin rätning med I-skylt på! Slarvigt!!!!

Tredje, och nu började vi komma igång. När sträckan dessutom börjar med en kalasrätning uppför en slänt på höger sida (som en vaken Göran hann uppfatta), efter bara 150 meter (precis utom synhåll från TK:n), började det här bli riktigt roligt. Se'n blev det några OK:n, en spets i vägskäl, lite OK igen, en slinga på höger sida, som var lite smådålig, en ny kalasrätning, den här gången på vänster sida, som vi klippte utan tvekan och det hela avslutades med en smal slipprigt hal stig ett antal hundra meter till TK. Nu var det bilorientering!!! Kul!

4:e innehöll inte några direkta svårigheter. Men det var mycket fina och roliga vägar och stigar på blandat 10 000-del ekonomisk och 25 000-del orienteringskarta. Inga konstigheter från våran del, förutom att det var lite nära dikesvisit på en mycket hal stig som plötsligt svängde vänster!!!

Nästa började med lite snurrande runt hus, fortsatte över en gammal nedlagd järnväg, (som nu fungerar som cykelbana), kom ner till ett vägskäl där vi skulle höger. Jag anade oråd, så vi letade rätning redan i vägskälet, men den kom straxt efter. En fin liten goding genom buskage på vänster sida! Efter det träffade vi på Tapio, som stod BPK i efterföljande triangel, för att låsa upp rätningen när man kom andra varvet. Sedan blev det varierande orientering, med fina vägar, några OK, snurrande i samma grop med tillhörande planer, som på andra sträckan. Vi la lite för mycket tid genom att åka tillbaka 80 meter till ett vägskäl som jag inte tyckte stämde riktigt med kartbilden. En lite luddig SSV-angivelse låg ungefär där, så jag blev lite osäker. Det blev också lite hjärntilt när vi kom till Tapio andra gången. Göran och jag kom inte överens om triangeln var på vänster eller höger sida???!!! Det hade nämligen betydelse för vart vi skulle se'n!?

Sjätte sträckan. Tillbaka till "Dynamitenbanan". Snurrande på och runt densamma. Det gick lite trevande. Vi har åkt på den här banan många gånger nu, men har aldrig lyckats särskilt bra (ungefär som Vendels grustag). Ibland stämmer det liksom inte. Den här gången kostade den oss 2 missade tavlor också! Det gjorde ju inte saken bättre. Den första för att jag inte tog mått på skissen vi åkte på, utan bara kommenderade Göran att åka längst ner till vinkel höger. Vad vi inte upptäckte var att vi skulle svängt vinkel höger ungefär mitt på, och att det som fortsatte rakt fram var en bortklippt stig, som blivit "uppkörd" till att likna en väg?!! Den andra var det gamla klassiska. V 24, O 99, V 24! Varvid man tittar upp efter att ha läst den första V 24, och när man tittar ner igen hoppar man till den andra V 24, och därigenom missar ett varv! Men trots att vi missade ett varv var vi sena i tid efter allmänt strul och tvekanden på sträckan. Inte bra!

7:e började rätt skapligt. Vi lyckades ta spetsen med BPK:n nästan direkt, endast en kort tvekan vid första vägen. men se'n började det! På efterföljande skiss hittade vi inte alls! Oj vad vi letade. Jag vet inte om vi börjar bli gamla och ser dåligt, men vi hittade inte de små fördömda stigarna vi skulle åka på. Det var ju skiss!!!! Efter mycket om och men, letande backande, nästan ända framme i BPK:n igen, backande igen, lyckades vi ändå hitta ner i skogen på rätt stig. Men den sista innan vi skulle ha BPK:n igen fick vi ta baklänges, efter allt för stirrigt letande! När vi väl hittat in på den baklänges, och åkte ut där vi egentligen skulle åkt in, såg det ut som rena landsvägen!!! Hur kunde vi missa den??? Vi bara ruskade på huvudet och åkte vidare. Vad kan man göra? Så fick vi upp ångan igen, och efterföljande snurrande gick alldeles utmärkt. Ända till vi skulle försöka hitta till TK:n!!! Jag lyckades aldrig förstå vad som var väg och vad som var stigar i verkligheten, jämfört med kartan, så vi svängde alldeles för tidigt och åkte ett guppigt crosspår. Inget stämde naturligtvis, så vi vände tillbaka, och tog nästa spår. Då hamnade vi på samma ställe som vi vände på alldeles nyss!!! Tillbaka igen, tog mått ifrån spetsen med PK, och åkte precis efter kartan istället. Och vips! Där bakom buskar och tallar fanns det en liten väg som ledde till TK:n! Jösses vad man kan hålla på!

Där trodde vi tävlingen var slut, så jag packade ihop utrustningen och la den i väskan där bak. Plötsligt en bit in på transportsträckan upptäckte jag att det var en sträcka kvar!!! Det var bara att plocka fram grejorna igen, och ladda om! 

Sista sträckan. En 11-minuterssnurr!! Oj vad vi snurrade! Fullt från början, och ökande vartefter! Vi visste ju att vi låg efter, så vi bara gasade på. Det må bära eller brista. Och det bar!! Hade jag bara hunnit med ordentligt så vi sluppit 3 st korta felåkningar, hade vi "nollat". Endast ruggigt snabba Haraldsson/Andersson var snabbare, dock endast 2 sekunder!

Resumé: Kanon!!! Vi hade jätteroligt! De verkar ha hur mycket vägar, stigar och snurrområden som helst här uppe! Allra roligast förstås i skogen, med fina skogsvägar och stigar. Några riktigt "söta" rätningar som extra krydda på tillställningen! Tyvärr lite för mycket snurrsträckor för att jag ska tycka det är rätt med onumrerat. På dessa stressrelaterade sträckor är det alldeles för lätt att göra en liten, liten miss (typ som vi, hoppa ett varv), som då kostar 10 prick! Det var många fler än vi som gjorde liknande missar!!! Dessutom skrämmer man bort ett antal startande genom att ta bort numreringen! I övrigt: Jättekul tävling! Tack Jörgen & Co!!!

Resultat: Vi knep 3:e platsen före Uffe/Pär, genom spurten på sista sträckan! Ett stort grattis till Aki och Uffe till segern! Det var väl på tiden. Det har varit lite motigt ett tag, men jag hoppas det släpper för Er nu!!! Grattis också till Kjell och Torbjörn och en fin andraplats. Bra åkt!

Fullständigt resultat

Subaru bil-O-team's hemsida