Älmhults MK (Sthlm) "Mekonomensprinten" 01-09-08

Sprinttävlingar är väl egentligen inte vår starka sida. Vi som börjar bli lite gamla i branschen, har lite svårt att hänga med "ungdomarna" när det handlar om "snabbläsning". Det är när det blir lite lurigt och klurigt i de djupa skogarna, som vår rutin och ibland noggrannhet kommer till sin rätt. Den här gången skulle vi dessutom starta 2 och 2 igen, på första sträckan, och vi skulle gå ut först tillsammans med "sprintspecialisterna" Janne & Roger!!! Nåväl, vi trodde väl inte att första "uppvisningssträckan" skulle vara av avgörande karaktär, så det gällde bara att inte komma så långt efter, att det skulle bli alltför jobbigt att ta igen senare på tävlingen.

Start på "startplattan" på Högstabanan! En gång i tiden visste jag precis hur det såg ut på och runt banan. Men det var för 12 år se'n, på den tiden vi tävlade för Haninge MK. Den har genomgått ett stort antal förändringar se'n dess.... inte ens klubbstugan stod på samma plats som då... så det hade jag ingen som helst nytta av nu... Men första sträckan var extremt lätt, så det var bara att gasa så mycket det gick. Nu har ju Göran under den senaste tiden visat att han kan åka fort när det behövs, så vi hann precis smita in i sista BPK:n framför nosen på Janne & Roger, och hann därigenom till TK:n 4 sekunder före dem!!!? He, he.... nu blev de allt snopna.... he, he.... än är det krut i gubbarna... :-) Nu visade det sej att banläggarna missbedömt tiden på sträckan, så alla åkte på 0 prick!? Äsch, sa Göran... hade jag vetat det så hade jag stannat och släppt förbi dem innan TK:n, och skyllt på "stallorder"!!! :-)

Andra, och nu skulle väl själva tävlingen börja. Jordbrokrossen och ännu en sprintsnurr! En smart placerad BPK, gjorde att man inte kunde plocka skylt för att tjäna nå't varv, så det var bara att gasa på så mycket man orkade och kartisen klarade av. Vi var ju först i startfältet, så vi fick ingen hjälp av spår. Men det var ljust ute, ganska lättorienterat med tydlig karta och lätta angivelser, så jag hängde med riktigt bra, vilket gjorde att tempot blev relativt högt och vi "spårade" ordentligt åt de andra i alla fall :-) Endast nå'n kortare backning och tvekan. Vi kände oss ganska nöjda med sträckan.... endast 34 sekunder över idealtiden fick vi.

Tredje. Jag räknade ut att eftersom idealtiden på den var 16 minuter, så var den 11 kilometer lång. Det var alltså halva tävlingen som skulle åkas nu på den här sträckan. Så vi var väl förberedda på att det skulle kunna bli lite klurigt. Och mycket riktigt! Massor av kartklipp, blandat kartor och skisser, mycket bök och stök, letande, backande, lysande med handsökaren, felåkningar och tillbakaåkningar. Men vi har ju varit med ett tag, och ger inte upp så lätt. Vi vet också att det är precis lika svårt för våra medtävlande, så vi kämpade på så gott vi kunde. Och bitvis gick det riktigt skapligt, även om vi missade både här och där. Bland annat en lurig rätning på 50 000-delen som plötsligt var inklippt. Lite slarvigt kanske, den var ganska tydlig när man tittar så här efteråt, men det var lite svårt där ute i mörkret och i stressen, att förstå exakt var vi befann oss.... Jag gjorde en missbedömning och trodde vi var längre fram än vi var, vilket gjorde att det mesta blev lite konstigt ett tag, innan vi (Göran:-) hade lyckats lösa problemet. Hade jag se'n inte fått ett konstig "hjärnsläpp" när vi skulle till TK:n... vi skulle åka 600 meter till ett vägskäl där TK:n skulle vara, men jag fick för mej att vi tagit fel väg ur gropen och beordrade Göran att vända efter 300 meter. Så vi åkte tillbaka och började leta andra utfarter, vilket naturligtvis var fel. När vi letat ett par, tre minuter åkte vi samma väg som vi gjorde från början, och vips... efter 600 meter kom ju PK, vägskäl och TK som på beställning!!! Där klantade jag tyvärr till det så vi tog cirka 4 prick helt i onödan!!! 23,01 prickar blev det på sträckan för vår del..... En riktig "mördarsträcka"!!!

Sista, och tillbaka till Högstabanan! Men nu skulle det bli en 8-minuters, vilket innebar att även depåområdet och kanske delar av crossbanan skulle ingå. Medan vi satt och väntade på att korta banan skulle starta på sträckan (de skulle gå före oss), så kom bröderna Hellander upp bakom oss. Vi tyckte de kom lite för snabbt, eftersom de startat flera bilar bakom oss i startfältet. Vi talades vid lite och jämförde tider med varann, och det visade sej att de ledde med 40 sekunder över oss.... attans också.... Ja, ja.... det var bara att satsa allt på sista nu då..... Sagt och gjort... vi öste på och kämpade på riktigt bra. Även om det blev lite missar här och där.... det var lite bökigt att hitta bland alla skrotbilar och däck som stod och låg på planer och dylikt.... Inga stora fadäser i alla fall, men frågan var ju om det skulle räcka mot RAV4:an...;-) De hade inte kört om oss i alla fall, så när vi väl kom till mål-TK:n, stannade vi kvar där och inväntade Jonas & per för att se vad de fick för tid. Och den tickade på till vår fördel... :-) Vi väntade tills 2 minuter och 40 sekunder hade gått, se'n gjorde vi tummen upp och rullade därifrån.... ;-) 6,13 prick fick vi ihop på sista.

Resumé: Det blev mycket svårare och klurigare än vi hade trott, vilket naturligtvis gynnade oss gamlingar ;-) Jag tycker grabbarna, med Ulf och Tomas i spetsen, gjort ett mycket bra jobb, och lyckats få till en rolig och utslagsgivande bana. Tredjesträckan blev en riktig mördarsträcka, då regn tillsammans med planer att åka på, alltid ställer till det.... En del skisser var svåra att tyda på en gång, men det mesta löste sej vartefter.... Möten på en del partier kanske ställde till det för en del, men eftersom vi startade först, kanske vi hade lite fördel den här gången. Vi fick ju ingen "spårhjälp", men vi fick för det mesta åka "ifred". Mycket bra jobbat, och jag önskar er lycka till med NM-tävlingen nästa år!!!

Resultat: Med vår spurt på sista sträckan, lyckades vi vinna tävlingen! Detta trots att både Göran och jag var riktigt dåliga och gick på alvedon båda två!!! Göran var genomförkyld och jag hade en släng av halsfluss!!! Detta gjorde att vi egentligen inte hade så stora förhoppningar innan racet, men blev desto gladare när resultatet kom upp! 20 friska och viktiga MSO-poäng, som inte satt helt fel.... :-)

Tillbaka

Fullständigt resultat