Nora MK "Norasnurren" 01-08-11

Så äntligen startar den efterlängtade höstsäsongen. Ska bli intressant att se vad Kjelle har hittat på för roligheter den här gången. Lillkyrka.... hmm.... det skvallrar om gammal "skåpmat", eller??? Men det finns ju en hel del runt Lillkyrka. Det har vi blivit varse under årens lopp. Jag ser fram emot att få komma igång igen, efter en fin och torr sommar..... (hoppas det håller i sej, för nu kan man ju åka nästan var som helst=).

Det började med en kortare transport från bygdegården. Första sträckan blev en ordentlig "snurr", på nå't som heter "Klämmabacken"! Och jag blir som vanligt "överlycklig" när jag får in en A3-karta i bilen! De borde förbjudas!!! ;-) Nåväl, Göran är tålmodig, och väntade snällt på att jag skulle komma igång. Vi åkte runt alla varv och alla slingor man skulle göra. Inga större missöden, utan det kändes riktigt bra faktiskt, trots att vi inte åkt på ett tag. Egentligen är man väl dum som sitter och åker alla varv. Var man lite smart, skulle man bara åka alla slingor på en gång, skriva upp vad skyltarna hette på de olika slingorna, stanna framför BPK-arna och pussla ihop vilka kontroller som ska vara med. Bensin och säkert en massa tid skulle sparas då =) Fast å andra sidan ska väl föraren ha lite roligt han också =) Kjelle måste vara kompis med "gårdsägaren" eftersom vi fick åka precis överallt, åkrar, gräsmattor, runt utställda traktorer och annan redskap. Rolig sträcka, men kanske nå't varv för mycket. 7,15 prick fick vi.
Andra var en mycket fin liten sträcka på 2 minuter. Tyvärr fick de stryka den, på grund av att de satt ut fel I-skylt!!!??? + att de varit lite för tuffa med saxen i sista rutan, och därför olyckligtvis klippt bort namnet som första angivelsen slog ifrån!? Annars började den med en snygg rätning på vänster sida, fortsatte med en liten snurr på 1000-del i ett skogsparti och avslutades med en fin lång rätning till TK-n på höger sida om "stora vägen". Den ströks som sagt, och tur var det för oss, eftersom vi kom helt snett in på snurrpartiet efter den felaktiga I-skylten, och tog skyltarna i lite fel ordning där.
3:e började med en fin liten rätning på vänster sida, på en gammal 50 000, som dock var uppförstorad till 25 000! Vi fick dessutom fortsätta att åka efter den gamla kartan ytterligare cirka 1 kilometer, vilket gjorde att tempot inte blev alltför högt. Många letade spår och vände för att kolla igen och så vidare. Men vi och säkert några till, som åkt så'nt här förr, var iskalla och rullade framåt hela tiden, och läste väg. Den stämde mycket bra med kartbilden, så jag anade att det mest var en luring av Kjelle. Efter det blev det ett snurrparti med BPK som skulle passeras 2 gånger. Vi blev lite hindrade av trafik där, när vi blev 4 bilar plötsligt i kö för att få stämpel. Det var dessutom lite trångt, så det gick inte att köra om så länge de körde. När vi väl kommit ut därifrån släppte de snällt förbi oss. Se'n blev det några OK och en lite smålurig väg in till höger, över gårdsplan, eller liknande, innan vi nådde TK:n. Apropå TK:n... tämligen osmart att gömma TK-skylten bakom husknuten, 2 meter framför TK-bilen!!!??? Vi som inte åker så fort hann stanna precis, men jag kan tänka mej att det var många som passerade med låsta hjul och fick backa tillbaka.... Kul sträcka. 2,36 prick.
Fjärde, och nu skulle det bli Björkaverken. Kalkbrottet som höll på att knäcka oss ifjol. Och jodå, 18 minuterssträcka!!! Men den stora skillnaden mot ifjol, var att det var ljust ute den här gången + att vi ju åkt där en gång tidigare nu. Så vi gav oss in i smeten med gott mod. Se'n var det bara att kämpa på så gott man kunde. Och vi snurrade och snurrade. Det jobbigaste var de lite konstiga angivelserna som dök upp då och då. Till exempel, Ö om en bokstav mitt på en plan!? Dessutom alla "konstiga" millimetermått!!! Ehh....vadå 33 mm Ö 10??? Den här gången hade han inte utnyttjat alla små hål som fanns i alla fall, så det blev lite mera flyt i åkningen. Dagsljuset hjälpte ju till väldigt mycket också. En tålmodig förare behövs definitivt, när man ska åka onumrerat på det här viset. Tyckte vi klarade oss riktigt skapligt där inne. En liten luring hade jag problem med. OK byggnad VNV 84! Den lille såg jag liksom inte, utan letade på den stora på höger sida. Tog väl nå'n minut att reda ut det.... Dessutom skulle vi åka under en lyftkran, eller nå't liknande. Det var lite trångt, så Göran tog en smygare för att inte repa lacken ;-) men när han tyckte vi var igenom och gasade på igen, small det bara till, rasslade en hel del och fortsatte med ett skrapande läte!!! Det var vår fina backlampa, som sitter (satt=) på en båge på taket, som fastnat i en nedhängande vajer, och farit åt h-e!!!! Det var bara att stanna och slänga in den i bakluckan.... Jag säger då det.... Kul att det händer något, he, he..... Lite för många varv och lite för överarbetat den här gången också, tyvärr..... 5,20 prick fick vi ihop.
En kortare transport ledde oss till nästa snurr. Den lilla sågen har vi åkt på förut vid några tillfällen. Samma här. En förare med tålamod krävdes, eftersom man skulle åka och räkna "uppkörda" vägar i gräs och buskage. Inga konstigheter från vår sida, utan vi åkte runt lugnt och försiktigt alla varv. 2,33 prick.
6:e och sista. Började med en mycket läcker rätning på vänster sida. S'en blev det lite OK-plock innan vi skulle snurra ett antal varv på en bondgård. Lite mera OK och en fin liten rätning i triangel, där gamla vägen gick mitt imellan de två som syntes. Inga konstigheter från vår sida, utan vi "nollade", inte med stor marginal, men det räcker ju med 40 i snitt =) 

Resumé: Jag tycker nog att det var en bra tävling. Duger alldeles utmärkt som MSO-tävling. Snurrarna är tyvärr lite för överarbetade än. Om inte Kjell var så envis och ska köra onumrerat hela tiden, så skulle han inte kunna göra snurrsträckorna så krångliga. Det skulle bli lite roligare och mer flyt för oss tävlande om det var numrerat. Så länge vi åker i skogen och letar rätningar och OK:n tycker jag inte det spelar så stor roll att det är onumrerat. Men vi tyckte det var roligt.... Tack Kjelle.

Resultat: Vi tyckte det gått rätt så bra, så var bara alla kontroller med hem så trodde vi nog vi skulle ha en god chans att vinna. Tyvärr så hade vi slarvat lite på kalkbrottet, och inte åkt ut helt i ett hörn, där jag och kartritaren inte var riktigt överens om var en plan slutar. Det är väl en bedömningssak om den slutar där slyn börjar eller om den fortsätter 10 meter till??? Nåväl, det stod en skylt gömd i slyn och jag har bara att acceptera att så var fallet den här gången.... vi hade lite för bråttom helt enkelt.... Men trots den lilla fadäsen räckte det till en andraplats. Ett jättestort GRATTIS till "Knubben" & "Borri" som lyckades bärga hem alla kontroller och vinna tävlingen!!! Även Sölve och Jeppe lyckades få med alla skyltar, vilket räckte till en jättefin 3:e-plats och en överlägsen klasseger!!! Grattis!!! Osis för våra Subaru-team-kompisar, Stig & Henrik, som också fått med alla kontroller, men på nå't underligt vis fått 2 i fel ordning inne på kalkbrottet???? Utan den underliga missen hade det blivit seger!!! Men nu är det nära. Bit ihop och kämpa vidare. Snart kommer den!!!

Resultat  

Tillbaka