Östergyllens RC/MK Kinda "O-sökt" NoM 01-05-26
Uppladdningen inför det här "racet" var väl inte idealiska. Eftersom jag var med och arrangerade förtävlingen, har det varit en lite körig vecka och fredagskväll. Inte blev det bättre av att när vi kom ner till Yxnerum straxt före klockan 17, en dryg timme innan vi skulle starta (som det stod i inbjudan och PM), och fick se i PM 2, att ville vi ha nå't att äta efter målgång skulle det beställas före klockan 16!!! Dessutom fanns ingen servering innan start, så vi kunde få en macka och en kopp kaffe. Till slut lyckades vi hitta lite kaffe och en bulle inne i restaurangen i alla fall, så vi klarade oss rätt bra ändå.
Det började med roligheter redan på första sträckan. Smålurig utfart på
nedklippt karta (utan skylt!!?), OK med lurig rätning direkt efter på vänster
sida. Se'n trodde jag att det var rätat på höger sida innan nästa rätning på
vänster sida, men där stod fel skylt (26 Z)! Efterföljande skiss genom skogen var
inte heller så lätt. Trots att det var ljust, åkte vi förbi delningen utan
att se den och fick ta kontrollen baklänges. Efterföljande gård såg väldigt
konstig ut. Vi kom upp på en stor plan med ett hus i mitten. På kartan fanns
det bara en väg som svängde höger och vinkel vänster. Vi tyckte inte vi hade
tid att gå ur bilen och börja stega upp mått, så vi chansade och åkte till
vänster om huset. Ingen kontroll där. Då åkte vi halvvägs runt och kikade
in lite på andra sidan, men såg inget där heller, så vi drog därifrån så
fort vi kunde! Vi är ju iskalla killar!!!! Självklart var det meningen att vi
skulle lägga en massa onödig tid på att leta där, utan att få nå'nting! Nu
låg jag ju lite före också, och visste därför att vi inte skulle så långt
därifrån för att komma ned till sågen där det skulle snurras se'n. Det
handlade bara om cirka 300 meter från infarten till gården! Visst fick vi
fel!!!! Det var bara att dra iväg tillbaka till planen och leta! Den här
gången valde vi höger sida, men där fanns inget. Då åkte vi in mot huset,
och vips, där mellan vedtravar och annat stod en I-skylt!!! Så blev det lite
snurrande, några OK, och ännu mer snurrande på vägar och genom byggnader på
1000-del. Inga större utsvävningar från vår sida, utan det gick riktigt
skapligt. 6.43 prick. Tja, vi var ju med i alla fall.
Andra fortsatte med mera roligheter! Efter en gård med en massa rivna lador,
svängde vi snett framåt vänster, på gräsväg. Men när den svängde
vänster igen gick det att åka på båda sidor om en mur! Vi stoppade ner nosen
på högra sidan, men såg ingen kontroll och valde därför vänstra. Men jag
kunde inte släppa den på andra sidan muren, utan satt och tittade på den
medan vi smög på vänstra sidan. När vi kommit cirka 50 meter in på
"vägen" såg jag att den på andra sidan gick in genom en stenmur och
spåren svängde tvärt höger och vänster! Stopp!!! Backa! Det måste vara på
andra sidan, med IK-tavla! Jajamensan!!!! Så var det! Skönt att vi fick med
oss den. Det hade inte varit roligt att åka tillbaka nästan 1 kilometer på
den knaggliga "vägen"!!!! Så fortsatte det med en blandning av
"dåliga" stigar, hårda och knaggliga traktorvägar, och fina
grusvägar, tills vi kom till större väg med några snygga rätningar på. Vi
höll på att missa den när man kom ut från stigen (när man skulle över
stora vägen innan man svängde vänster), slarvigt! Ännu mer grusväg, men den
här gången innehöll den en delikat rätning med byggd bro, på höger sida i
svackan! Fortsatte med några OK:n och en minst sagt guppig stig i flera
kilometer till TK:n. 5,49 prick. Lite för mycket kanske......
Tredje sträckan var helt och hållet en gasarsträcka. Den innehåll inga
egentliga orienteringssvårigheter, utan den som var minst rädd om bilen och
minst rädd för att möta nå'n i ett av de otaliga krön och många skymda
kurvor (det var ju ljust ute) som fanns längs banan var väl snabbast! Vi fick
31 sekunder i prick, men det berodde på att jag glömt sprayburken med vit
märkfärg, (som användes i fredags till att måla stubbar och stenar vid
förtävlingen) längst bak i bilen. Efter att vi åkt ett antal
"dåliga" och hoppiga stigar fick den eget liv, och vi fick en vit
dimma i hela bilen!!!!! Mycket ska man råka ut för :-)!!! Vi blev tvungna att
stanna, kasta ut den, och öppna alla fönster ett tag för att kunna andas inne
i bilen!!!!
Den fjärde var rätt lik den förra, sånär som på att den innehöll en fin
liten rätning på en stig, en feltolkning av mej i ett kartbyte, vilket gjorde
att vi svängde åt fel håll en kort bit, samt en läcker rätning på sista
OK:n, med skylten gömd i en holk av nå't slag (jag gillade den, fast vi la
lite extratid där!). 3,29 prick, ett par för mycket.
Uppehåll! Lite kaffe i Åtvidabergs MK:s klubblokal och ett glatt tjejgäng som
satt i en slänt och vinkade och skrek i korsningen!
5:e var återigen en gasarsträcka. Inga direkta svårigheter utan vi hade
"nollat" om vi inte blivit hindrade av en Mazda som inte kom runt i
ett "snett bakåt höger"-vägskäl! 3 sekunder för sent kom vi.
Sjätte. Snurrande på och runt en gammal soptipp eller liknande. Gick väl
skapligt tills vi åkte runt en hög som inte fanns med på kartan!?! istället
för rätt hög! Tog väl ett par minuter att åka och hämta den. 6,31 prick.
Kändes inte så särskilt bra.
Sjunde sträckan började med snurrande i industriområde med angränsande
parkeringar. Men allra först skulle man åka iväg ett antal hundra meter för
att göra en slinga på en gräsväg eller liknande. Vi drog iväg till
vänster, svängde in på första gräsvägen vi såg och därifrån. tillbaka
mot TK:n och vänster. Ner längs vägen, vänster över parkering och vänster
till BPK! Fel???? Va f-n!!!! Stod det nå'n i gräset som vi inte såg? Tillbaka
igen. In på gräsvägen. Men när vi skulle svänga vänster på den, såg vi
att det gick en parallellt med den vi hade åkt. Så vi vände och åkte för
att se om det var den vi skulle ha åkt. Och mycket riktigt, där stod den
saknade passeren! F-n!!!! Vi åkte ju på egenritad karta!!!!! Hur kan det då
vara två vägar i verkligheten och bara en på kartan?????? Skit!!!!!!!! Nu
hade det ju blivit mörkt också, annars hade vi kanske sett det första
gången! nästan 4 minuter åt h-e!!!!!!!! Det blev ett rasande tempo efter den
missen! Det var nästan så däcken krängdes av fälgarna när vi for runt på
asfalten. Jag hade ju kunnat läsa in en hel del på vägen tillbaka till BPK:n,
så det blev ju "linjeorientering" ett tag! Se'n gick det riktigt bra
ett tag, med snurrande på bondgård bland annat, ner i gropen gick också bra.
Vi hittade bra på 10 000-delen i gropen, ända tills vi skulle ut därifrån!
Det hade ju som sagt blivit mörkt nu, så det blev inte så lite svårt att
leta på den fina lilla rätningen i slyn på höger sida på utfarten. När vi
väl hittat den (eller rättare sagt, när Göran hade hittat den) så var det
inga problem resten av sträckan. 12,04 prick! Illa!!!!
8:e och näst sista. Började med en OK väg med fel nummer???? Nja.....vi åkte
en bit till och hittade där den rätta! Men se'n gällde det att ha is i magen
igen! En triangel baklänges utan skylt, en lite tveksam gammal väg över bondgård, utan
skylt! Iväg 700 meter. Höger in på nedlagd gammal järnväg, drygt 1100 meter
till OK!!! Det var många så'na ställen den här kvällen! Långa, långa
bitar utan kontroller! Det är tufft att åka på det viset och kräver att
både kartläsare och förare har is i magen! Nåja. Den här gången slösade i
alla fall inte vi på tid genom att leta på fel ställe! Några slingor senare
blev jag tvungen att dubbelkolla hur vi skulle åka! Det blev nämligen möte en
bit utan att det stod med i körordern!? Vi rullade på i bra tempo, även om
det blev extremt svårt att hitta OK:na nu, eftersom de var utsatta och gömda
för dagsljuskörning!!! Även nästa gård hade jag föredragit att få åka i
dagsljus. Nu fick vi leta oss igenom, med handsökaren till hjälp, för att
hitta rätt vägar! Men vi åkte riktigt bra där ändå, även om det tog lite
längre tid!!! Vi behövde bara backa en gång (när vi kom till bemannade
bakifrån), men lyckades med handsökarens hjälp hitta kontrollen till höger
på planen! 3,53 prick! Tja, vi åkte ganska bra på den.
Sista och vi visste att vi skulle ner i samma grop som vi åkte igenom på 7:e
sträckan. Det fanns ju fler skyltar där än de vi tog då! Men det började
med parkeringsrace! Det var en snygg karta och lättlästa angivelser, så det
var inga problem. Fortsatte in på en stig bakom industriområdet, och vidare
ner till gropen. Några slingor i den och ut därifrån igen. Ett varv runt och
så kom vi in från samma håll vi hade gjort på sjunde sträckan. Dessutom
såg skissen likadan ut som vi åkte ner i gropen på förra gången, så jag
beordrade Göran att åka ned samma väg som då. Naturligtvis blev det fel!!!
Vi vände för att kolla upp var vi borde kommit ner istället, men hittade bara
en alldeles för brant backe, som vi inte lyckades ta oss upp för. Då åkte vi
upp samma väg vi kom ner, tillbaka där vi kom ut på den större vägen, och
tog ordentliga mått! 100 meter till kurva, 200 meter från kurvan tills vi
skulle svänga ner i gropen. Och visst......Den nerfarten vi hade valt låg
alldeles för tidigt, så vi fortsatte cirka 50 meter till, upp på en rätning
och hittade det rätta spåret! När vi väl hade hittat det och var på väg
neråt, fick jag en så'n där "flashback"!!! Precis samma fint och
dessutom på exakt samma ställe, gick jag på med hull och hår nå'n gång i
mitten på 80-talet!!! Bara det att då var jag relativt färsk i branschen, så
då tog det nog 20 minuter att hitta den istället för 5 som nu!!! Nåväl...nu
blev det snurrande i gropen. Vi kom in riktigt bra i snurrandet, trots att jag
brukar ha svårt med grusgropar. Kartan stämde mycket bra och jag hittade små
hållpunkter att orientera efter hela tiden. Ytterligare ett varv runt, fast på
andra sidan gropen, och med vägrätning??? (skulle vi åka där? Vilket var
karträtt??) utan skylt, och en väldigt brant nedfart till gropen igen! Ännu
mer åkande i gropen och så missade jag av någon anledning utfarten!!! Vi
skulle ju bara ut samma väg som förut! Tänk vad man kan krångla till det!
Men vi tyckte vi åkt ganska bra ändå på sträckan, trots missen på
nerfarten. Men den tror jag nog många hade problem med. Den var fin! 14,36
prick fick vi.
Resumé: Bilorientering ska köras i mörker!!! Det här blir inte bra! Jag ska eventuellt själv vara med och arrangera NM nästa år, och ska vi då starta så här tidigt vet jag inte var man ska lägga banan. Lite för snabba sträckor i mitten på tävlingen för min smak, annars tycker jag det var en kanontävling! Bra jobbat grabbar!!! Men kringarrangemanget var tyvärr inte lika bra som banan! Snopet med priser bara till förarna i en orienteringstävling!!!! De hade i och för sej fått göra rätt för sej, men nog är vi 2 i varje bil som kämpar i bil-O! Vilken miss!!! Ingen servering vid starten var ju också en miss. Publikkarta som inte släpptes förens klockan 18???? Fick man inte titta på de första fyra sträckorna? Vad skulle de göra under tiden?
Resultat: Vi blev 2:a till slut! Att vi fick stryk i körtid av bröderna Hellander, kan jag köpa (synd på tavlan). Men det irriterar mej att få stryk av en finländare!!! Visserligen är de j-ligt duktiga, men nog ska vi väl kunna slå dem här i Sverige i alla fall!!! När ska vi få en svensk totalsegrare i Finlands NM-tävling?
A