Rasbo MK "Rasbosprinten" 01-01-28

Dax för nästa sprint! Det här med sprinttävlingar var inte alls nå'n dum idé! Det är relativt enkelt och billigt att arrangera, en bra inkörsport för nybörjare (även om vi inte sett många så här långt), samt att det ger oss möjlighet att åka tävling året runt! Att de arrangeras som dagtävlingar ger ju också möjligheten att åka på söndagar, vilket både Rasbo och Ludvika har utnyttjat! Ska bli intressant att se hur det blir. Jag tycker nog att det här "försöksåret" varit en succé så här långt, och tror därför på både fortsättning och utökning av arrangörer till nästa höst! Jag kommer till Uppsala med min "sprintchaffis" Stig (nya ordförande i bil-O-gruppen!!!)!, så det blir lite familjefejd igen eftersom Göran och Henrik kamperar ihop den här gången också (ganska kul faktiskt)! Vi har ju "hela" 5 sekunder till godo efter SMK Köping's sprintrace i december!

Första sträckan gick på Sweroc (f.d. S:t Eriks betong)! Där inne finns det ju "lite" att åka, så området användes av arrangören till både första och sista sträckan! Och jag blir lika "överlycklig" varje gång det kommer in en karta i A3-format i bilen! När den dessutom inte kommer in innan man startar på sträckan, utan precis i startögonblicket, så är det inte ens kul längre!!! De enda som kan tycka det är roligt, är banläggarna, som kan stå och flina åt alla vilsna kartläsare!!! Fattar inte vitsen med detta ofog att inte lämna ut kartorna i tid!!! Det går ju ut på att ha roligt, och det är mycket roligare om man åtminstånde får en chans att komma rätt i första angivelsen!!! Okej, det är lika för alla, men inte kul!!! Vi åkte naturligtvis fel på en gång, eftersom jag inte visste hur jag skulle vika kartan för att över huvud taget få plats med den! Efter den stirriga inledningen blev det mesta fel på sträckan, och vi fick över 5 prickar!!! Det som var roligast var när jag sa till Stig "sväng vänster", och han svarade "Ja, jag ska........snart!!" innan han fick stopp på bilen en meter före betongen, (det var bara is)!!!  
Andra gick på Uppsala cementgjuteri, ett "stenkast" ifrån Sweroc! Inledningen var lätt, och vi började alldeles utmärkt. Första varvet gick bra (fast det var fasligt halt), andra gick också alldeles utmärkt, men så plötsligt stämde ingenting längre!!! Vi hittade efter konstigt letande 33 och 34, fast vi skulle ha 31 och 32!!! Jag fick börja om från 30 och började sakta läsa framåt, och vips, det var ju jättelätt!!! Om man inte helt oförklarligt hoppat över 3 angivelser förstås!! Herregud, vad håller jag på med? Kan man få börja om i debutantklassen??? Över 5 prick igen!!! Bedrövligt! 
Efter en längre transport norrut på E4:an, hamnade vi i Åsbygropen. Återigen ställde det här med "att få kartorna i startögonblicket" till det för alla! Det var nog inte många som svängde höger på den lilla snöiga osynliga vägen vid stenarna! Vilket gjorde att de flesta kom fel in på sträckan och blev villrådiga och inte visste riktigt var de var! Onödigt!!!! Irriterande!!! Vi som har lite rutin kan ju lösa sån't relativt snabbt, men för C-klassare och lite mer orutinerade B- och A-klassare, ställer det bara till det, och så blir den sträckan också förstörd! Hur kul är det att börja en sträcka med att lägga 1-2 minuter på en så'n skitsak??? Nåväl, vi rullade på och hittade skapligt inne i gropen (även om det var vilt chansande inne bland banden, där det inte fanns en chans att hitta rätt)! Det gick bra ända tills det var dax för nästa jättetavla från min sida! Jag missade helt enkelt varvet längst norrut i gropen, vilket gjorde att 41:an saknades för oss! När vi väl hittade den efter ett par minuters irrande, så hade jag resten av skyltarna och vi åkte rätt igenom hela gropen till TK:n. 8,35 prick, klantigt!!!
Dax för Sweroc igen, och A3:an!! Men den här gången startade vi från andra hållet, och första skylten visste vi var den stod, så den delen kunde jag vika bort på en gång, plus att jag fick en chans att hinna läsa vidare därifrån medan vi åkte dit. Hade dessutom tittat på kartan från första sträckan, under transporten dit, och kollat var vi inte hade åkt då, så jag hade lite hum om var vi skulle åka och var angivelserna borde sitta! Nu gick det bättre också, och jag hängde med ( låg faktiskt före bitvis :-) riktigt bra. Endast några tveksamheter på slutet, men inga direkta felåkningar. 4.49 prick tyckte jag var godkänt! 

Resultat: Rackarn's också!!! Göran och Henrik slog oss med 1,11 prick!!! Där rök våra "ynka" 5 sekunder med råge!!! Men det blev bara en placering som tur var, så nu ligger vi lika i sprintcupen inför finalen i Ludvika!!! Vad spelar väl sekunder och minuter för roll. Det är ju placeringen som räknas :-)! Stig & Jag blev 7:a och Göran & Henrik blev 6:a! Bröderna Holmgren vann naturligtvis. De är helt omöjliga. Spelar ingen roll om det är lätta snurrar eller svår vägrätningsorientering, de är bäst i alla fall! Imponerande!!! 

Resumé: Tja, snurrsträckor är väl för unga och alerta hjärnor, och inte för gamlingar som jag. Kom igen i skogen, när det blir bilorientering! Annars är det väl inte mycket att säga. Det blev väl ungefär som vi räknat med. Men det måste slutas med det här att få kartorna i startögonblicket!!! Onödigt! Vi vill ha kul!!! Kanske 30 sekunder är för mycket, men man ska ju kolla så allt stämmer också! "Protest kan ej lämnas efter att bilen lämnat TK:n" Hur ska jag ha möjlighet till det??? När jag inte får körbeskedet förens det är dax att åka! Den här gången var det i och för sig bara två blad på varje sträcka, men det kan ju vara fler nå'n annan gång! Nej, man kanske kunde gå en medelväg, som vi gjorde här i Västerås. 15 sekunder före. Det gör att man kan kolla bladen om man vill, och ändå hinner läsa ut ett par, tre angivelser och komma igång på sträckan! Tycker det är viktigt, inte minst för nybörjaren, plus att det absolut är mycket roligare än att, antingen stanna en bit efter start-TK:n och läsa in sej, eller att chansa och åka fel!

A

Fullständigt resultat

Subaru bil-O-team (Med seriesammanställning efter 3 tävlingar)

Tillbaka