Vallentuna MK/Bromma MS "Roslagsnatten" SM 2 00-09-09

Så var det då dax att ta sej an SM 2! Och till den vanliga frågan, ska M&M Holmgren eller Haraldsson/Andersson vinna??? Det börjar bli lite enformigt. Men vi är ett ganska stort gäng åkare, som mer än gärna skulle sätta käppar i hjulen för deras interna fight! De jag tror mest på den här gången, är bröderna Hellander, som om de inte haft så'n otur nere i Skåne, varit 4:a. En annan som visade storform i Ludvika senast, där han sopade banan med oss övriga, är ju Uffe Andersson. Nu har han äntligen kämpat till sej en lite bättre startposition, och kan tillsammans med sin bror vid ratten, bli hur giftig som helst! Bara bilen håller!!! Om jag minns rätt, åkte vi en SM-tävling i Vallentuna's regi, i mitten på 80-talet. Då var det så klurigt att jag inte ens kom innanför respittiden!!! I och för sig backade vi i diket, och blev ståendes där rätt lång tid, men ändå. Jag tror att det här blir nå't liknande, och att det kommer att finnas en hel del svårigheter att åka dit på.

Den här gången hade vi bestämt oss för att vara med ifrån början. Så vi startade i högsta tempot och hittade första OK.n relativt snabbt. Men se'n var det som vanligt! Vi hittade inte in runt första huset! I och för sej stod det en hel del parkerade bilar och annat överallt, men ändå! Vi lyckades efter en hel del om och men hitta in, och fortsatte snurrandet bland lastbilar och annat (det var fasligt svårt att hitta mellan allt som stod parkerat i färdvägen) för att fortsätta i högsta tempo på den gamla 10 000-delen. Naturligtvis var vi inte i närheten av att greja den fina rätningen på vänster sida, vilket gjorde att vi knappt fixade den stora vid vägdelningen, då det blev lite konstiga vinklar när man kom på fel väg. Nåväl, det var bara att åka tillbaka från OK.n och börja leta. När vi väl hittat den blev det fasligt bråttom tillbaka, och vi nollade trippen vid OK.n, för att  svänga höger cirka 200 meter senare. Nr 15!!!! Va' fasen!! Vi tog ju nyss 13!!? Vänd och tillbaka igen. Men medan Göran smög sakta tillbaka, frågade han om vi inte skulle komma tillbaka dit en gång till, så jag vände blad och läste snabbt framåt i körorderna. Jajamensan!!! Naturligtvis skulle vi åka varvlopp, (första varvet skulle vi åka en otydlig väg som gick snett framåt, strax innan vägen med 15 på) så vi vände igen och startade vår jakt efter skylt nummer 14. När vi väl hittat den tog vi närmaste vägen från området och fortsatte. Resten av sträckan bestod av lite blandad orientering. Några stigar, några trianglar och annat, nå'n OK och massor av bilåka. Inga fler konstigheter från vår sida (det räckte gott och väl med de i början!). 6,39 prick! Ja, ja. Det var ju 10 sträckor kvar!

Andra började med att vi fick backa redan på första OK.n!!! Men se'n gick det bättre ett tag. Rätningen på vänster sida, ner till BPK.n, var inga problem, och snurrandet därefter gick ganska skapligt. Efter ett antal varv utan kontroll, kom man upp till en terrängbana av nå't slag. Där fick vi visserligen rätt kontroll, men det gick banne mej inte att lista ut var man var, eller vart man skulle!!! Fick ingenting att stämma på skissen!! Vi provade många olika varianter och spår, åkte runt till PK.n en gång till, men fick ändå inte ihop det! Till slut hittade vi en väg som åtminstone gick därifrån, och efter lite backande och bökande dök en skylt upp, med ett nummer för högt! Men då lyckades jag i alla fall lista ut var vi var, och kunde åka upp till den stigen vi egentligen skulle ha åkt. Då hittade vi också den felande kontrollen och kunde dra därifrån. Resten av sträckan gick sedan skapligt, sånär som på att vi la lite för mycket tid vid sista triangeln, som stämde dåligt med kartan. 8,51 prick! Aj, aj, aj! Ja, ja. Det var ju 9 sträckor kvar!!

På tredje blev det heltilt!!! Ibland undrar jag om man inte skulle hitta på nå't annat på lördagskvällar, än att irra runt och inte veta var man är!!?? Redan på andra skissen var jag helt vilse! Det tog flera minuter att hitta in bakom husen på höger sida! Jag visste inte ens åt vilket håll bilens framparti visade! Herregud!!!! Se'n gick det väl skapligt ett tag, tills vi plötsligt hittade en kontroll långt ut till vänster i en kurva. Jag förstod aldrig var jag var på kartan, eller varför skylten stod där! Jag fick för mej att jag inte hade åkt den gamla 10 000-delen, och fick därför ingenting att stämma. Så vi höll på och letade vägskäl och grejor till vänster, men hamnade bara efter ett alltför långt mått vid en fotbollsplan!!? Vi höll på i många minuter innan jag vände blad och fick se att vi skulle åka en massa grejor på höger sida istället!! Väl nere på planen till höger, blev det ett konstigt irrande på den, eftersom det var extremt svårt att hitta siffrorna i kartan.  Nåväl, vi tog oss igenom den, och fick alla kontroller med oss och fortsatte därifrån. Resten av sträckan gick skapligt. 10,21 prick! Katastrof!!! Ja, ja. Det var ju 8 sträckor kvar!!!

Fjärde, och nu började det minska på "sträckor som var kvar" så det ville till att bli skärpning!  Högt tempo från början. Inledningen gick bra, och nu blev det lite mer blandad orientering. Det gick alldeles utmärkt, och jag fick med trianglar och annat som skulle köras längs färdvägen. Även det korta snurrpartiet mitt på sträckan gick ganska bra. Enda missen var väl egentligen det lilla inhoppet på vänster sida kort efter snurren. Vi tog den första och fick vända för att komma lite längre fram till den rätta. Men det tror jag nästan alla gjorde. 2,20 prick. Nu gick det bättre!

5.e och industriområde igen. Men vi kom igång rätt bra och grejade lurigheterna de varit bussiga och lagt in. Endast korta tvekningar (heter det så?) och nå'n kortare backning på svårfunnen stig. Det gick riktigt bra ända till 97.an! Vi grejade spetsen vid kraftledningsgatan, men det hade inte Yvonne och Ola gjort, så vi mötte dem vid passeren. Istället för att ligga där och stressa Yvonne när hon skulle backa på den trånga stigen, bestämde vi oss för att det inte stod nå'n mer kontroll på varvet, eftersom vi fått svårigheten och bara skulle åka upp till samma väg vi åkte förut. Så vi backade och åkte bakvägen istället, för att till vår förtvivlan upptäcka efter nästa gård som passerades att det fattades en kontroll!!!  Skit!!!! Vi som hade åkt så bra! Det tog drygt 2 minuter att hämta den. I det ännu mer uppskruvade tempot efter fadäsen, missade vi naturligtvis att åka rätt över nästa asfaltsväg också. Men det upptäcktes rätt snabbt och kunde rättas till. 9,52 prick. Otur!!!

Sjätte var en enkel OK-plock längs landsvägen, med en ganska tydlig rätning på. Vållade inga problem. Vi "nollade" liksom många andra.

Sjunde sträckan, och nu skulle det roliga börja. I 1 och övningsområde! Det var fullt från början. Det gick också riktigt bra ända till BPK.n, som de av någon anledning som jag inte förstår riktigt, ställt mitt ute i skogen. Vi kom in rätt och tog BPK.n direkt, svängde vänster och vänster igen i delning. Men se'n missade vi av någon oförklarlig anledning nästa delning, och plötsligt var vi tillbaka vid BPK.n. Jag som trodde vi hade åkt som man skulle lotsade Göran runt BPK.n och vidare därifrån. Vid nästa OK upptäckte vi att det fattades en, och jag förstod direkt att det måste blivit fel i skogen innan. Det var bara att åka tillbaka och hämta den det. En fin liten resa på drygt 3 kilometer fram och tillbaka!!!! Resten av sträckan gick i princip klockrent!  2,42 prick. Det var minst den tid det tog att hämta den missade slingan!!!! Slarvigt!!!

8.e och mera I 1. Bra inledning och högt tempo. Snurrandet i skogen vid BPK.n gick bra, planen på andra sidan gick skapligt. Se'n var det ståpå-körning (förutom där det var 30 km förstås) tills vi fick några fina men lätt utläsbara rätningar innan militärlägret. Där var det spårlös körning som gällde, och det var inte så jättesvårt att åstadkomma. Det var som Göran sa. När han smög i 30 hängde jag med skapligt, men när han ökade till 35 över planen hann jag inte med!!!! Det var dock "lite" frustrerande att puttra i 30 de sista 600 meterna till TK.n! 7,10 prick. Tja, inga stora fadäser på den här i alla fall.

På nionde blev det mer roligheter. OK.n plockades i farten. Hittade in till slingan på höger sida utan problem. Åkte det knaggliga stridsvagnsspåret, och ut till vägen igen. Klippte den luriga rätningen straxt efter på en gång (endast en mycket kort tvekan på första infarten, dock inte så vi såg 61.an som stod en kort bit in). Ner till BPK.n på rätningen glada i hågen av att greja en så fin rätning utan problem, bara för att upptäcka att det saknades en kontroll!!!!! Det var bara att åka tillbaka. Jag visste inte heller var jag skulle leta, så vi började på utfarten från skogen, men fann ingenting. Fortsatte med att åka varvet baklänges, och tog ett noggrant mått från delningen. Då trodde jag vi hade löst det, för vi hamnade cirka 30 meter bortom utfarten på stridsvagnsspåret, och där såg det ut som nå't vägliknande gick in. Men det spåret tog slut efter 35 meter. Då provade vi den dåliga stigen baklänges, men fann ingenting. Sökte infarter lite längre in i skogen, men fick tji där också. Så plötsligt medan vi sakta smög bakvägen ut, fick Göran se PK.n i buskarna på vänster sida om bilen! Va fasen! Var det rätat här tänkte jag, innan jag fick se i körordern "(stig)"!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jag trodde inte det var sant!! Har vi lagt 5 minuters letande för att jag inte kan läsa S T I G !!!!!!!!!!! Se'n gick det i ren ilska!! Ner till BPK.n! Varvet runt, och över stora vägen. Tog rätningen längs bäcken efter en mycket kort backning (fast det tog lite längre tid att hitta ut!!?). Resten av snurrandet gick i ett rasande tempo, men rätt!! 9,33 prick! Shit!

Tionde sträckan. Så gott som samma visa igen! I bytet till tredje kartklippet, hoppade jag över ett vägskäl i angivelsen NNV ren, och trodde jag var i norra vägskälet!!! Det gjorde att inga vinklar eller mått stämde, och vi höll på hur länge som helst utan att ta BPK.n på utfarten. Vi kom så småningom efter mycket strul och felåkande, ner till PK.n på slingan till höger före bron, men hade ju då missat BPK.n!!! Tillbaka igen, och runt till den. För det var den enda vägen vi inte provat innan vi åkte därifrån!!!! Efter det blev det ett fasligt gasande och högsta tempo resten av sträckan, och dessutom utan fler misstag!?!!! 7,16 prick. Ja,ja. Det var ju en sträcka kvar!?!!!!

Sista sträckan, grusgrop! Nu blev det gasa av! Göran hade 5.ans växel i innan vi kom upp på den första planen! Det är svårt att få till det på stora planer, och dessutom i högt tempo. Men Passeren stod mycket väl synlig på planen, så vi tog den baklänges och fortsatte i full fart nerför backe, in mellan stora högar, vänster, höger. Förbi stenrader och in vänster till ett gäng små högar, som vi skulle åka ett antal varv runt. Vi skummade av området, men konstaterade, att det inte gick att gömma nå'n skylt där, och fortsatte i högsta fart över nästa plan. Båge höger på planen, upp längs staket, och vinkel vänster, mot BPK. Tvärnit!!! Fattas en!!!! Backa, och full fart tillbaka! Hela vägen baklänges. När vi svängt in mellan de stora högarna, insåg jag att det måste ha varit en luring redan på första planen. Full gas tillbaka dit, och mycket riktigt, den andra var väl gömd för oss fuskisar som tagit den första baklänges! Rätt åt oss! Så blev det full fart tillbaka till BPK.n för stämpel. Nästa fälla de anlagt åt oss direkt efter BPK.n gick vi dock inte på. Det räcker med en gång, på en och samma sträcka i alla fall! Resten av sträckan gick skapligt. Det var väl bara bakom hockeyrinken som det var svårt att hitta ut ifrån. 6,47 prick. Ja, men vi kämpade väl!

Resumé: Bromma MS och Vallentuna MK, med Lars-Göran och Karin i spetsen, ska ha all heder för en utomordentligt bra SM-tävling!!! Tack ska Ni ha! Det blev som jag trodde. Många tillfällen att göra och köra fel! Mycket beröm till min lillebror och chaufför Göran, som trots att jag gjorde den ena grova missen efter den andra, aldrig tappade modet, utan fortsatte att jaga på mej och ökade tempot ytterligare ett snäpp efter varje miss, så jag inte fick tid att misströsta!  Suveränt!!!!!! Tack bror!

Resultat: Visst var det svårt bitvis, men jag trodde aldrig att vi med alla dessa onödiga missar skulle lyckas ta en 3.e plats. Micke och Matte vann, och säkrade därmed sitt 5.e SM-guld!!! Ett jättegrattis till Er! Den här gången hade Ni turen på Er sida, då Micke Andersson lite snöpligt hade skrivit A istället för H på ett ställe. Men nästa gång kan det ju vara tvärtom, vem vet?

A